Förskolläraren: Många barn ger upp om de inte kan direkt
Malin Boström, förskollärare på Karlagatans förskola i Göteborg, upplever att barnen behöver stöttning i att saker ska få ta tid.
Motoriklarmet
Det är si och så med många barns finmotoriska förmåga, har förskolläraren Malin Boström, på Karlagatans förskola i Göteborg, märkt. Barnen har dessutom sällan vare sig tålamod eller intresse för att pyssla.
– Det är så synd att se, säger hon.
En tydlig förändring som Malin Boström har lagt märke till är att barn nuförtiden behöver mer stöttning i att saker ska få ta sin tid och att belöningen inte ska behöva komma med en gång. Om ett barn inte direkt klarar av att dra upp dragkedjan på overallen frågar de bums om hjälp i stället för att testa några gånger till.
– Det är något vi jobbar mycket med just nu, att saker ska få ta tid. Barnen behöver få stöttning i att det är okej att någonting är svårt eller tar tid och att de vet att vi vuxna väntar in dem, säger Malin Boström som är förskollärare sedan två år tillbaka, men som även tidigare arbetat flera år i förskolan.
Inte lika mycket kunskap med sig hemifrån
Behovet av att allt ska gå snabbt märker pedagogerna även av i andra aktiviteter som när barnen ska lägga pussel, bygga en tågbana eller pyssla.
– Att allt ska gå fort gäller ju hela samhället och barnen påverkas såklart av de vuxna. Det här är därför något vi alla behöver hjälpas åt med att ändra på, säger Malin Boström.
Hon har också noterat att barn inte längre är lika intresserade av att klistra, pärla och klippa som förr.
– Vi har en ateljé på förskolan med mycket material, men den står ofta tom. Många har heller inte med sig lika mycket kunskap hemifrån som tidigare. Det varierar såklart men många behöver ganska mycket stöttning av oss pedagoger, exempelvis om de ska klippa, säger Malin Boström.
Övar ofta på finmotorik
Pedagogerna övar finmotoriken så ofta de kan med barnen, även om det kan ta ett tag att få i gång deras intresse för en pysselaktivitet.
När det gäller grovmotoriken upplever Malin inte samma problem för barnen på förskolan. Men gården lämnar en del kvar att önska, säger hon. Den är liten och har begränsade utvecklingsmöjligheter eftersom förskolan hyr den av bostadsrättsföreningen i huset.
– Vi har två stora rutschkanor där barnen också kan klättra. De stora barnen cyklar och rör sig mycket på ett naturligt sätt, men det är värre för de yngre. För dem är utbudet ganska litet på gården. De kan balansera på kanten av sandlådan, men så många andra utmaningar finns det inte tyvärr.
Läs alla artiklar i vårt tema om motorik
Förskollärarnas larm: Barnen klarar inte enkla rörelser
Förskolläraren: Många barn ger upp om de inte kan direkt
Professorn: Därför är det viktigt att pyssla i förskola
Bara en av tio förskolor har plan för rörelse
Här förvandlas förskolan till en hinderbana – varje vecka
Forskaren: För lite om rörelse och motorik på lärarutbildningarna
Experterna: Motoriken är grunden för all inlärning