Fritidsläraren: Barn vill pyssla om vi gör det intressant

Eleverna ska få lyckas, utifrån sina egna förmågor. Det ska alltid finnas olika svårighetsgrader, säger läraren i fritidshem Jennie Nilsson på Broholmsskolan i Lidköping.

Barn pysslar mindre än tidigare – men inte på Broholmskolan i Lidköping. Där ser eleverna pysslet som en av veckans höjdpunkter, berättar läraren i fritidshem Jennie Nilsson.
– Vi gör det lockande genom att duka upp det på ett genomtänkt sätt varje måndag.

Jennie Nilsson var med redan när den fristående skolan bildades 2003.

– Idén var att starta en skola där rörelse och undervisning utomhus stod i centrum.

Att träna grovmotorik har varit en viktig uppgift för skolan, men man har också haft ett tydligt fokus på finmotoriken. Under åren som gått har skärmar och tangentbord gjort entré i barnens liv, men det har inte inneburit mindre pysslande eller annan träning av det finmotoriska.

– Vår avdelning med 36 barn i årskurs 2 har tre ipads som barnen kan använda högst 20 minuter per dag. Men det är inte alla barn som ens utnyttjar möjligheten. 

Syr gosedjur och målar disktrasor

Betydligt populärare är ”veckans pyssel”, som inleds varje måndag.

– Vi har haft Mellotema några veckor nu, då vi bland annat tillverkat mickar med hjälp av toarullar och flörtkulor. Den här veckan började vi också sy gosedjur. Eleverna älskar det!

Tillsammans med kollegorna försöker hon hela tiden hitta nya pysselidéer. Ett annat populärt exempel var när de målade spännande mönster på disktrasor som de fick ta med sig hem med texten ”krama mig”. 

Även på avdelningarna med äldre barn fortsätter pysslandet varje vecka. En populär aktivitet nyligen var att göra monster i lera, som barnen därefter kunde ge olika roller och filma med paddorna.

– På så sätt kombinerade man det finmotoriska arbetet med händerna med intresset för digitala hjälpmedel.

Hur får ni dem intresserade av pyssel vecka efter vecka?

– Det är viktigt att sälja in det hela med engagemang, göra det lockande. När barnen kommer på måndagarna så vet de att veckans pysseluppgifter finns uppdukade på ett bord. 

Utmana på rätt nivå

Ett annat tips är att inte göra uppgifterna för svåra. Eller för lätta.

– De ska få lyckas, utifrån sina egna förmågor. Det ska alltid finnas olika svårighetsgrader. Så var det till exempel då de skulle sy sina gosedjur. 

Ett tredje råd är att göra beskrivningarna av uppgifterna så tydliga som möjligt. 

– Jag jobbar mycket med bildstöd, det är väldigt uppskattat.

Som många andra lärare har hon märkt att barnens finmotorik försämrats med åren, eftersom de får lite träning på det hemma. Men hon konstaterar att det är än värre med grovmotoriken.

– Där har vi en ännu större utmaning.

LÄS ÄVEN:

Rektor Johanna ordinerar närvaro på fritidshemmet