
Det kan uppstå ett visst motstånd hos eleverna när det är dags att inhämta kunskap via läsning, men på sikt brukar de vinna acceptans för Tom Bergströms undervisningsmetod. Foto: Daniel Eriksson.
Att lyckas få elever att ta till sig text handlar mycket om lärarens egen insats, enligt Tom Bergström. Det är fullt genomförbart, så länge eleverna förstår hur de ska gå tillväga vid olika moment. Foto: Daniel Eriksson
Läsning Yrkeslärarna Tom Bergström och Mats Ek vill inte låta sina elever inhämta kunskap med hjälp av inlästa läromedel. Tvärtom. De är kritiska och anser att deras elever också måste kämpa för att bli goda läsare, som alla andra. Annars sviker man eleverna.
Muraren och yrkesläraren Tom Bergström blev provocerad när han hörde begreppet ”lyssneläsning” för första gången.
– Det är som om man har hittat på ett begrepp för att dölja att vi har analfabeter. Lite som att gå på botten och hävda att man kan simma, säger Tom Bergström som arbetar på Karlfeldtgymnasiet i Avesta.
Inlästa läromedel finns i princip i alla Tom Bergströms ämnen. De har ökat de senaste åren, men han är skeptisk till att använda ljudböcker i undervisningen. Hans elever arbetar uteslutande analogt på teorilektionerna: vanlig lärobok, papper och penna. Och det är ett fullt medvetet val från hans sida.
– Men när jag har haft elever med grav dyslexi så har de givetvis fått lyssna i stället. Fast då har de fått lyssna på när andra elever läser ur läroboken. Många som säger att de har dyslexi verkar främst ha vanliga läs- och skrivsvårigheter och det är ju de som verkligen behöver öva på att läsa och skriva, annars gör man dem en otjänst. Jag tycker man anpassar bort alldeles för mycket numera. Det är ett svek mot eleverna.
Det kan uppstå ett visst motstånd hos eleverna när det är dags att inhämta kunskap via läsning, men på sikt brukar de vinna acceptans för Tom Bergströms undervisningsmetod. Foto: Daniel Eriksson.
Att läsa i en bok i stället för att lyssna på inläst material har många fördelar, anser han.
– Man behöver ju stanna upp och tänka igenom det man läser. Det går när man läser en bok, medan en ljudbok bara rullar på.
Tom Bergström har svårt att svara på i vilken utsträckning ljudböcker är etablerade som läromedel på hans skola, eller på yrkesprogram i allmänhet.
– Men väldigt många jobbar med digitala läromedel där man mer eller mindre kan klicka sig fram till rätt svar.
Nivån på elevernas läskunnighet varierar. Vissa är relativt duktiga på att läsa, andra har det svårare.
– Du kan inte bli en bättre läsare genom att inte läsa, säger han.
Hans undervisningsmetod är klassisk och relativt enkel, konstaterar han, men ganska tidskrävande.
Eleverna får jobba kapitelvis. Inledningsvis går han igenom vad de ska lära sig och förklarar svåra begrepp som finns i den text som eleverna ska läsa under lektionen.
– Sedan får de själva läsa de sidor jag anger. Därefter får de ett papper med frågor kopplat till det de har läst i boken och så får de söka svar i boken, skriva ner och bearbeta dem.
När eleverna är klara med ett kapitel har de ungefär tre-fyra A4-sidor med text, med svaren som de själva har skrivit.
– Då blir det lite lättare för eleverna att orientera sig i materialet jämfört med om man bara läser igenom ett kapitel och inte riktigt vet vad man ska kunna. Sedan brukar jag säga: ”läser ni på det här så klarar ni provet”, som är ett poängprov med fritextsvar.
Tom Bergström känner att han har fått bekräftelse för sin undervisningsmetod. Många elever har insett att läsning och repetition lönar sig, berättar han. Men det är ändå inte ovanligt att han får höra kommentaren: ”Jag behöver inte läsa, jag ska ju bli murare”. Fast då har Tom Bergström ett standardsvar:
– Du är 16 år. Du vet inte vad du kommer att behöva. Det är därför jag, som är vuxen, är här. Du måste kunna läsa för att ta till dig samhällsinformation och vara delaktig i samhällsdebatten, även om du är yrkeselev.
”Vi kan inte bara byta ut det svåra. Eleverna måste även få traggla med sådant som är svårt.”
Mats Ek arbetar på el- och energiprogrammet i Gävle. Frågan om läsning intresserar honom. Han har låtit 31 elever svara på en enkät om fritidsläsning – ”vanliga” böcker kontra ljudböcker. Bilden av att yrkeselever inte läser så mycket bekräftades, berättar han.
– Fjorton elever läste regelbundenhet, men då handlade det om en bok per år, ungefär. Frekvensen var densamma bland dem som lyssnade på böcker. Medan sex elever både lyssnade och läste.
Mats Ek, yrkeslärare på el- och energiprogrammet i Gävle.
Inte heller Mats Ek skulle byta ut vanliga böcker till ljudböcker med inläst text.
– Vi kan inte bara byta ut det svåra. Eleverna måste även få traggla med sådant som är svårt. Det här är en grundutbildning och om de inte kan läsa och skriva begripligt så fråntas de deltagande i samhället.
Han tillägger att han inte alltid är överens med specialpedagogen på skolan och att de därför brukar ha små, men vänskapliga, debatter om läsning.
Många av hans elever har någon typ av skolsvårighet.
– De elever som jag brukar pusha att koncentrera sig på att läsa brukar komma ganska snabbt framåt.
På el- och energiprogrammet läser man mycket i bilder. Även här ser han ett samband: en bra läsare är bättre på att läsa ritningar.
– Vi har ju ritningar och instruktioner som vi ska bygga en verklighet kring. De bilderna är också en form av abstraktion där man ska läsa, tolka och ta till sig en bild av verkligheten, ofta med hjälp av symboler, säger han.
De elever som har tränat på att läsa texter har lättare att förklara samband, enligt Mats Ek.
– De har liksom knäckt koden. De vet hur man tar till sig något abstrakt som ska konkretiseras i handling, vilket är svårare om man främst har lyssnat på inläst text.
Ålder: 60 år.
Bor: Tierp.
Familj: Sambo, två vuxna barn och två barnbarn.
Antal år i yrket: Åtta.
Därför blev jag lärare: ”Jag är mycket road av att se andra utvecklas (på gott och ont), och vill dela med mig av mina kunskaper. Men jag kände även att tiden som hantverksarbetare började ta ut sin rätt, krämporna kryper sig på. Läraryrket ger mig en chans att fortsätta arbeta med ett spännande yrke, från ett annat perspektiv.”
Ålder: 44 år.
Bor: Västerfärnebo utanför Sala.
Familj: Fru och två döttrar.
Antal år i yrket: Tretton.
Därför blev jag lärare: ”Jag blev tillfrågad av min gamla lärare. Det kan jag väl testa, tänkte jag, och på den vägen är det.”
Larmet: Så fördjupar lyssneläsning läskrisen
Professorn om lyssneläsningen: ”Obegripligt svek”
Lärarnas vittnesmål: Därför tar lyssneläsningen över
”Alltför många klarar inte att läsa överhuvudtaget”
Experterna: Eleverna måste läsa mycket i alla ämnen
Skolverket svarar på professorns hårda lyssnekritik
De tjänar miljoner på lyssneläsningen – år efter år
Läskrisen ger lyssneföretaget stor makt i skolan
Skolministern om lyssneläsning: ”Vi lurar barnen”
Siffror: Lyssneläsningen ökar dramatiskt på universiteten
Herlitz: Jo, vi lärare har faktiskt ett val
Lyssneläsning är ett svek mot yrkeselever
Här har lyssneläsning blivit en icke-fråga
Lektionstipset Eleverna tar gymnasiearbetet på största allvar. De vet att branschen kommer till skolan och besiktigar det de har gjort, säger yrkesläraren Jan Stenström.
Reportage Färg, form och försäljning är viktigt att behärska för florister. På S:t Eriks gymnasium har eleverna en butik att öva i.I artikeln kan du se vår film från utbildningen.
Lärmiljö Kvalitet i apl är att alla pratar om vad som ska hända och att det finns en plan. Sedan får lärarna använda vilken metod de vill. Det säger Kristoffer Nilsson på Skolverket.Han berättar även att över 170 000 personer har registrerat sig för Skolverkets handledarutbildning.
Skolpolitik Utbudet av yrkesutbildning för vuxna behöver breddas. En del av lösningen kan bli en ny yrkesskola.
Arbetsmiljö Andelen som söker yrkesprogram behöver öka avsevärt. Behoven är extra stora i vården och industrin.– Ett sätt att öka intresset är att synliggör fördelarna med yrkena, säger Katarina Storm Åsell på Sveriges Kommuner och Regioner.
Skolval För första gången på tio år har andelen elever som går ett yrkesprogram ökat. Men ökningen täcker långt ifrån behovet av yrkesutbildade inom flera branscher.
Pedagogik Ha tydliga genomgångar och skapa turordning. Men det är svårt att hinna med alla när det är praktiska moment och eleverna är 30 stycken. Det är några synpunkter på när alla elever vill ha hjälp samtidigt.
Reportage Sju av tio företag har svårt att rekrytera personal. Det vanligaste hindret är att det saknas sökande med gymnasial yrkesutbildning, visar en undersökning av Svenskt Näringsliv.
Reportage Loggbok, uppföljning och frågor. Så kan man sammanfatta samarbetet under den apl som genomförs vid Agnefrids gymnasium i Malmö. De tre parter som möts ute på arbetsplatsen är yrkesläraren Lars Svensson, handledaren Ali Ibrahim samt deras elever.
Krönika Avgörande för att få ett arbete är många gånger att ha klarat gymnasiet. I skolorna jobbar lärare febrilt med att stötta alla elever att klara målen, skriver Björn Andersson, redaktör fr Yrkesläraren.
Krönika Det är av yttersta vikt att yrkeslärare, oavsett om de har legitimation eller inte, får möjlighet att själva läsa in sig i sina kurser. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Pedagogik Det är svårt att införa idrottsinriktning på yrkesprogram – de återkommande träningspassen krockar med apl-veckorna. Men det går. Rekarnegymnasiet i Eskilstuna har lyckats få fler elever att kombinera idrottskarriär och yrkeskarriär.
Lektionstipset Kortare tid för varje kurs och man kan komma in direkt på djupare diskussioner om yrket. Det säger yrkesläraren Ammi Vestlund är förändringar nu när hon har börjat undervisa vuxna elever.
Lärmiljö Skolorna märker av det kärva läget för många företag i arbetet med att få ut elever på apl.– Vi förstår att det kan vara svårt att ta emot en elev om man inte vet om man kan erbjuda någon anställning. Men man måste tänka långsiktigt, säger Elin Kebert, expert inom kompetensförsörjning på Byggföretagen.
Debatt Skolan ska enligt läroplanen bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande. Denna text är inte förändrad i Gy25. Det skriver Jonas Vig, enhetschef på Skolverket i en replik.
Debatt Yrkesläraren: Vissa elever skulle behöva 10–11 år i grundskolan.
Betyg På ett par yrkesprogram är det nära var tredje elev som inte når examen inom tre år. På andra program är det två av fem, visar siffror från Skolverket. En förklaring kan vara att en del börjar jobba innan examen, kommenterar Katarina Storm Åsell som är utredare på SKR.
Debatt Mer entreprenörskap i grund- och gymnasieskolan kan minska ungas utanförskap och öka deras självledarskap. Men Regeringen och Skolverket ser nu ut att missa ett gyllene läge att öka ungas livsmöjligheter, skriver Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.
Reportage Fler gymnasieelever än någonsin tidigare driver UF-företag. Och företagandet ökar betydligt på flera yrkesprogram.– Jag hade inte startat eget så snabbt utan UF-året, säger Ida Nordström.
Debatt Det nationella provet som eleverna skriver är inte på något sätt färgat av den yrkesutbildning de läser - det är strikt teoretiskt och tar flera timmar att göra. Det skriver matematikläraren Otto Blomqvist.
Annat För få utbildar sig till yrkeslärare och en stor andel lämnar yrket.– Synen på yrkesutbildning måste förändras och lärosätena behöver bli bättre på att visa betydelsen av att yrkesmänniskor utbildar sig till yrkeslärare, säger forskaren Maria C Johansson.
Yrkesutbildning Centerpartiet: ”Gymnasiet är avgörande för unga.”
Arbetsbelastning Stöttning av ledningen, lagom stora klasser och öronmärkt tid för fortbildning. Det är några faktorer som kan få fler yrkeslärare att stanna kvar i yrket enligt vår panel. Yrkeslärare är den lärargrupp där störst andel lämnar skolan.
Lektionstipset Handledare som ger eleverna trygghet, rimlig resväg och att ta tag i problem tidigt. Det är några faktorer för lyckad apl, menar yrkesläraren Madeleine Forsberg, som gör tio arbetsplatsbesök i veckan.
Skolpolitik Man kommer inte att lyckas om man tvingar in unga i branscher som de inte vill vara i. Det säger Embla Persson, ordförande i Sveriges Elevkårer, om lagändringen kring dimensioneringen av olika gymnasieprogram. Ett sätt att få fler att söka yrkesprogram menar hon är att stärka studie- och yrkesvägledningen.
Krönika Tänk vad med pengar kommunerna öser in i kompetensutveckling som lärarna inte vill ha och som till och med får dem att uppleva "förnedring". Det skriver yrkesläraren Malin Nyberg.
Reportage Antalet nya UF-företag är fler än någonsin på yrkesprogrammen. Genom att lära sig om företagande får eleverna kunskaper som de kan ha nytta av hela livet, säger Ulf Lindh, yrkeslärare på byggprogrammet på Nyköpings gymnasium.
Yrkesutbildning El- och energi samt vård- och omsorgsprogrammet behöver fler platser för att möta behoven på arbetsmarknaden. Tre yrkesprogram behöver däremot minskas i flertalet län, visar en ny rapport från Skolverket.
Pedagogik Hästnäringen har tagit initiativ för att kvalitetssäkra hästgymnasier. En del är legitimerade lärare, som får regelbunden fortbildning.Och det finns gott om jobb i branschen, säger Maria Karlsson, kanslichef på Hästnäringens yrkesnämnd.
Gymnasieskola Andelen sökande till yrkesprogrammen har ökat något det här läsåret. Störst är el – och energiprogrammet medan vård- och omsorgsprogrammet har flest sökande som saknar behörighet, visar nya siffror från Skolverket.
Pedagogik Hon skapar förtroendefulla relationer med sina elever - och bidrar till att eleverna får bättre självförtroende. Därför har Carina Karlsson Flink utsetts till årets yrkeslärare.
Annat Eleverna på Realgymnasiet är garanterade jobb inom hotellbranschen och fordonsbranschen.– Vi har fått dubbelt så många förstahandssökande, berättar Kajsa Englund yrkeslärare på Realgymnasiet i Stockholm.
Yrkesutbildning För svårt att komma in på utbildningar, brist på apl-platser och svårt att få elever till tekniska inriktningar. Det var några hinder som togs upp under ett samtal om yrkesutbildning.
Arbetsmiljöansvar Skolornas yrkesprogram behöver se över risker som elever kan drabbas av och som kan ge livslånga sjukdomar. Det kan vara exponering av kemiska eller att andas in cementdamm.
Lärarbrist Academedia har lanserat en kampanj för att få fler yrkesverksamma att utbilda sig till yrkeslärare. Bland annat medverkar lärare och elever från Praktiska Gymnasiet.
Reportage Elever på Realgymnasiet är garanterade jobb på hotell och i fordonsbranschen. Det är superviktigt för vår kompetensförsörjning att få in människor tidigt, säger Ann Mårder på hotellkedjan Strawberry.
Krönika Att få genuina tack från föräldrar som ser jobbet jag gjort för deras barn är något som ger mig välbehövd energi. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Arbetsmiljö Tid för kärnuppdraget undervisning. Tre lektioner per dag och det ska finnas tid för reflektion, förberedelser och lunch. Det är yrkeslärares åsikter om hur ett bra schema bör se ut.
Lektionstipset Uppgifter utan slut, quiz och variation mellan att eleverna får jobba själv och i grupp. Det använder den prisbelönade yrkesläraren Martin Harari Thuresson i sin klass.
Annat Frustrationen över att känna sig tvungen att prioritera administrativa ärenden i stället för förberedelser för undervisningen tär sannerligen på en lärares etiska kompass. Det skriver yrkesläraren Therese Blomqvist.
Arbetsbelastning Drygt var fjärde utbildad yrkeslärare jobbar inte längre som lärare. Andelen är högre än för någon annan lärargrupp. Men det är inte lönen som får dem att lämna skolan. – Nej, det är brister i arbetsmiljön, säger yrkesläraren och huvudskyddsombudet Peter Olsson. Många går rentav ner i lön på nya jobbet.
Fortbildning Alla lärare på Djurgymnasiet i Stockholm får 5 000 kronor per år öronmärkta till fortbildning. Ledningen är tydlig med att det är lärarna själva som vet vilken kompetensutveckling de behöver.
Reportage Det sprutar grus när eleverna Lukas Berglind och Linnea Johansson kör varv efter varv på Solvallas anrika travbana. Centralt i deras utbildning på travgymnasiet är att både kunna sköta en häst och att lära sig att träna hästar för travtävlingar.
Budgetpropositionen Satsningar på yrkesvux och yrkeshögskola och ett försök med en ny form av yrkesutbildning på gymnasienivå. Det föreslår regeringen i budgeten för nästa år. Johan Pehrson (L), betonar behovet av yrkesutbildade inom industrin, vården, tågtrafiken och restaurangbranschen.
Sveriges lärare Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén välkomnar att arbetsmarknaden nu får ett större inflytande över utbudet av gymnasieprogram. Men det behövs satsning på vägledning och andra förändringar.
Annat Yrkesprogram är ingen slutstation. Och det är tråkigt att många unga missar möjligheten som en yrkesutbildning ger. Det betonar Elias Larsson, som tillsammans med andra yrkesutbildningsambassadörer har besökt över hundra skolor i år.
Skollagen Skollagen har ändrats så att arbetsmarknadens behov ska vägas in i utbudet av gymnasial utbildning. Nu behöver eleverna vägledas tidigt så att de vet vilka förutsättningar det finns till arbete efter olika program, kommenterar Therese Guovelin på LO.
Elevhälsa Fler gymnasieelever än någonsin tidigare har fått sitt studiebidrag indraget på grund av ogiltig frånvaro. Indraget bidrag är vanligast på fristående skolor.
Lektionstipset Yrkesläraren Sanne Malm-Mark har jobbskuggat lärare och tagit del av hur vården fungerar på Irland. Erfarenheterna kan hon använda i undervisningen. Inte minst när det gäller förståelse för olika kulturer.
Pedagogik Bra med förändringen och statusen på yrkesprogram kanske ökar. Det är några synpunkter på att högskolebehörighet snart ingår som grund på yrkesprogram.