Lärarnas vittnesmål: Därför tar lyssneläsningen över

Foto: Adobe Stock

I många klassrum har lyssning på inläst text ersatt ­riktig läsning när elever inte kan, orkar eller vill läsa, visar ­Ämneslärarens granskning.

Billigare än riktiga stödinsatser, föräldrar och elever kräver det och många tror att det är samma sak som att läsa på riktigt. Här vittnar tio lärare om varför lyssneläsningen ersätter riktig läsning i skolan.

  1. ”Lyssneläsning har blivit ett ’billigt’ alternativ till att sätta in stödinsatser för de elever som egentligen behöver träna upp sin läsförmåga.”
  2. ”Elever som lyssneläser läser inte. De lyssnar bara för de hänger inte med i texten. De är för otränade och långsamma.”
  3. ”En ’hitte på’-metod för att spara pengar som hindrar elever från att verkligen utvecklas som läsare.”
  4. ”Elever kommer från grundskolan med ingen till liten läsvana, har fått höra att man kan ’läsa med öronen’ och att det är jämställt med att läsa med ögonen.”
  5. ”Vi har i stort sett direktiv att låta alla med minsta svårighet lyssna.”
  6. ”Lyssnandet har gjort att få ­elever kämpar sig förbi lässvårig­heterna. I stället låter vi det bli ett handikapp för dem. Elever lär sig inte läsa längre texter.”
  7. ”I takt med att elevernas läsvana minskar dramatiskt har detta ökat. En text på tre sidor som de får tio minuter att läsa på gymnasiet blir något många inte kan ta sig igenom.”
  8. ”I dag kastas ’lyssneläsning’ ut som en anpassning så fort en elev uttrycker att det är jobbigt
    att läsa.”
  9. ”Fullständigt nederlag. Katastrof. Jag vill hävda att en elev som har ägnat hela sin skoltid åt att endast lyssneläsa har fråntagits rätten att få lära sig att läsa.”
  10. ”Ge eleven lästräning med special­lärare i stället för att ta bort sånt som är svårt. Sverige ­kommer att få en underklass som inte kan läsa!”