Slöjdlärarens motoriklarm gav nationell debatt
Christina Norgren Arnesson larm kring barns bristande motorik gav nationell debatt
Uthållighetsraset Elevernas bristande basala förmågor är ett stort problem i flera av de praktisk-estetiska ämnena. I början av året ledde slöjdläraren Christina Norgren Arnessons saxlarm i Ämnesläraren till en nationell debatt som avslöjade hur illa ställt det är med många elevers motoriska förmågor.
I januari i år larmade textilläraren Christina Norgren Arnesson i tidningen Ämnesläraren om att elevers finmotorik försämras i accelererande takt. I artikeln fanns en bild på ett stycke tyg där en elev hade försökt att klippa rakt, utan framgång.
– Jag har elever i femman som klipper på en nivå där förskolebarn brukar vara, säger Christina Norgren Arnesson i artikeln.
Ytterligare en sorglig faktor är att eleverna själva inte ser sin dåliga finmotorik som något större problem.
– De är vana vid att misslyckas. Och de ser att andra också gör det, säger Christina Norgren Arnesson.
Hon är övertygad om att det är skärmar, brist på mängdträning och låg uthållighet som är de stora problemen, eftersom det krävs hundratals timmar av träning för att upparbeta en bra finmotorik.
Larmet blev het debatt
Hennes upprop satte fart på en debatt som spred sig till flera andra medier – bland annat Sveriges Radio, SVT, Dagens Nyheter, TV4 och Aftonbladet. Expressens ledarskribent Ann-Charlotte Marteus bad till och med om ursäkt för att hon tidigare raljerat över slöjdämnets betydelse i en artikel med rubriken ”Förlåt alla slöjdlärare, jag hade fel om smörknivarna”. Tack vare saxlarmet hade hon insett vikten av att de finmotoriska förmågorna tränas i skolan.
Ganska snart utvecklades debatten till att även handla om elevernas bristande grovmotorik. I en debattartikel i Dagens Nyheter skrev Svenska gymnastikförbundet och Svenska idrottslärarföreningen att dagens elever knappt kan slå en kullerbytta, gå baklänges eller balansera på ett ben. Högst allvarligt, menar de, eftersom motorisk kompetens bland annat dämpar depression och förbättrar sömnen och koncentrationsförmågan.
Läs alla artiklar i granskningen av elevernas uthållighetsras
Larmet: Så rasar elevernas uthållighet i skolan
Så många unga har skadligt dåliga vanor
Experten: Mängdträning gör hjärnan mer effektiv
Professorn: Allt fokus på lust har lett skolan fel
Lärarnas vittnesmål: Elever tappar fokus och somnar
Slöjdlärarens motoriklarm gav nationell debatt
Jarnlo: Elevernas bristande uthållighet skapar enorma utmaningar
Bildläraren: Därför måste vi våga vara jättejobbiga
Så får han eleverna att inte ge upp
Så tränar matteläraren elevernas uthållighet
Mannerheim: Anpassa inte bort elevernas träning i koncentration