Lärarnas vittnesmål: Elever tappar fokus och somnar
Flera lärare vittnar om hur elevernas bristande uthållighet får allvarliga konsekvenser. Bilden är arrangerad. Foto: Jeffrey Mcintosh
Uthållighetsraset Här vittnar 15 lärare om hur elevernas uthållighet brister i skolan. Citaten är hämtade från Ämneslärarens stora enkät som har besvarats av 5 000 lärare.
- ”Kan jag få ta en paus 10 minuter in i lektionen är en vanlig fråga.”
- ”Ger upp, frågar inte, ber inte om hjälp, tänker inte och funderar inte på om de kan komma på en lösning.”
- ”Sover inte, för mycket hjärnimpuls … mobiler, paddor.”
- ”Det finns sällan någon egen motor. Elever frågar: ’Måste jag?’”
- ”Många ger upp eller får panik om de inte kan uppgiften direkt.”
- ”De tappar fokus, är trötta och somnar, har svårt att sitta stilla.”
- ”Fler elever än tidigare har bråttom, slarvar och vill snabbt bli klara. Resultatet är inte lika viktigt.”
- ”De läser inga läxor och har inget långtidsperspektiv, ser ofta ingen mening med det.”
- ”Det ska alltid vara differentierad undervisning – någonting nytt varje moment, annars är det ’tråkigt’.”
- ”De ger upp vid minsta motstånd.”
- ”Det blir en himla uppförsbacke för lärare att ’anpassa’ så eleverna kan koncentrera sig när de sovit 4–5 timmar och inte ens ätit något.”
- ”Många tycker att mängdträning tillhör den gamla skolan och att allt måste vara lustfyllt och roligt.”
- ”De orkar inte fokusera eller arbeta med uppgifter som är i flera steg.”
- ”De har inte uthålligheten som krävs för mängdträning.”
- ”Om jag inte sover på natten, inte är förberedd till jobbet, inte äter frukost, ja, då funkar inte jag heller på jobbet.”
Läs alla artiklar i granskningen av elevernas uthållighetsras
Larmet: Så rasar elevernas uthållighet i skolan
Så många unga har skadligt dåliga vanor
Experten: Mängdträning gör hjärnan mer effektiv
Professorn: Allt fokus på lust har lett skolan fel
Lärarnas vittnesmål: Elever tappar fokus och somnar
Slöjdlärarens motoriklarm gav nationell debatt
Jarnlo: Elevernas bristande uthållighet skapar enorma utmaningar
Bildläraren: Därför måste vi våga vara jättejobbiga
Så får han eleverna att inte ge upp
Så tränar matteläraren elevernas uthållighet
Mannerheim: Anpassa inte bort elevernas träning i koncentration