Utredaren: ”Växande gap i synen på jämställdhet”
Ett mer sexualiserat språkbruk kan delvis ses som en motreaktion på de senaste decenniernas ökade jämställdhet mellan män och kvinnor, menar Jakob Lindahl.
Granskning
Ett hårt sexistiskt språkbruk är vardag på många skolor.
Det menar Jakob Lindahl som är senior utredare på Jämställdhetsmyndigheten.
LÄS ÄVEN: Lärarna larmar: Extrema åsikter del av vardagen
Han säger att sexuella trakasserier förekommer – mer eller mindre – på alla utbildningsnivåer, enligt de uppföljningar och forskningssammanställningar som myndigheten har gjort.
– Sexistiskt språkbruk, sexuella kränkningar och fysiskt våld är tydligt sammankopplade med varandra. Man ska inte förringa vad den ”vardagliga” utsattheten för ett sexualiserat språkbruk i skolan kan ställa till med.
– Den påverkar många barn och elevers känsla av trygghet och säkerhet och försvårar deras möjligheter att utföra sina skoluppgifter. Det är viktigt att detta tas på stort allvar, vilket inte alltid sker.
”Det pågår en radikalisering”
Jakob Lindahl menar att ett mer sexualiserat språkbruk åtminstone delvis kan ses som en motreaktion på de senaste decenniernas ökade jämställdheten mellan män och kvinnor.
– Det är inget unikt för Sverige eller skolan. Det finns idag ett växande gap i synen på jämställdhet mellan unga män och unga kvinnor. Vi ser hur det i sociala medier sprids vissa typer maskulinitetsnormer. Inom en del grupper pågår det en radikalisering som bland mycket annat leder till en normalisering av ett negativt, sexistiskt och grovt språkbruk, men även till en utbredd misogyni.
Vad kan skolan göra?
– Förutom att snabbt och självklart reagera på kränkningar och trakasserier, behöver lärarna ges reella möjlighet att utföra ett väl fungerande arbete. Det här är inget som problem som går att anmäla bort eller lösa med enbart juridiska metoder.
Utan?
– Det behövs ett systematiskt jämställdhetsarbete och ett klassrumsklimat och pedagogiska strategier som gör att alla kan känna sig trygga i samtal och diskussioner kring exempelvis jämställdhet, feminism och hbtqi.
Är det inte så idag?
– Det brister på många håll, samtidigt som det finns skolor och lärare som gör ett fantastiskt arbete. Detta är frågor som kräver kunskap, resurser och tid. Det är viktigt att huvudmän och skolledningar ser till att lärarna också har det. Det förebyggande arbetet är jätteviktigt.