”Vi borde själva få avgöra hur vi ska dokumentera”

”Vi har från facklig sida länge begärt att dokumentationen ska minska”, säger Jessica Milch, vice ordförande för Sveriges Lärare i Linköping.

Åtta av tio förskollärare, lärare och annan skolpersonal i Linköping anser att deras administrationsbörda har ökat under de senaste tio åren, visar en ny undersökning.
Nu lovar politikerna att den ska minska.
– Jag hoppas att det också blir så även om vi ännu inte sett några konkreta åtgärder, säger Jessica Milch som är vice ­ordförande för Sveriges Lärare i Linköping.

För ungefär ett år sedan tillsatte den politiska ledningen i Linköpings kommun (Moderaterna och Socialdemokraterna) en utredning med uppgift att kartlägga den administrativa bördan inom skola och förskola i kommunen.

I somras blev den klar och visar:

  • Den pedagogiska personalen upplever administrationen som tung. 
  • Störst bekymmer med mycket administration upplever personalen i grundskolan. Där handlar det främst om dokumentation i arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd, men också hantering av kränkningsärenden.

En del i undersökningen är en enkät bland 1 467 anställda inom skola och förskola i Linköping, varav 1 431 enligt egen utsago har ett barn- och elevnära uppdrag.

Deltagande fick ange sina svar på en skala 1–5 där 1 innebar ”stämmer inte alls” och 5 ”stämmer helt”.

  • På frågan om de upplever att administration är en stor börda i deras uppdrag svarade 61 procent 4 eller 5.
  • På frågan om de ofta känner sig stressade­ på grund av administrationen svarade 59 procent 4 eller 5.
  • På frågan om de hinner med sina arbetsuppgifter inom sin arbetstid svarade 41 procent 1 eller 2.
  • På frågan om de har möjlighet att själva prioritera bort dokumentation som de inte anser är viktig i deras arbete svarade
    52 procent 1 eller 2.
  • På frågan om administrationen har blivit en större belastning jämfört med för tio år sedan svarade 78 procent 4 eller 5 (frågan gällde enbart de som arbetat i samma roll i tio år eller mer).

”Bra att politikerna har vaknat”

Politikerna har nu gett kommunens utbildningsdirektör i uppdrag att minska den administrativa bördan för personal inom skola och förskola.

– Det är mycket bra att man har gjort en sådan här rapport och även gett förvaltningen i uppdrag att minska på administrationen. Även om vi ännu inte sett några konkreta åtgärder är jag förhoppningsfull. Stenen ser ut att börja rulla, säger Jessica Milch som är vice ordförande för Sveriges Lärare i Linköping och språklärare på Ånestadsskolans högstadium.

– Vi har från facklig sida länge begärt att dokumentationen ska minska. Det är bra att politikerna har vaknat och driver på förvaltningen.

Digitala plattformar ger merarbete

Jessica Milch lyfter bland annat olika digitala plattformar som dokumentations- och administrationsdrivande.

– De utvecklas av privata företag som vill tjäna pengar och som hittar på en mängd fina och fiffiga stödmoduler. Man kan göra nästan hur mycket som helst i dem. Problemet är bara att det leder till merarbete för oss lärare.

– Läraryrket är i grunden ett autonomt yrke. Jag anser att vi lärare i betydligt högre utsträckning själva borde få avgöra hur vi dokumenterar. I dag har en stor del av den autonoma delen i läraryrket tagits ifrån oss.Huvudmannen borde se till vad styrdokumenten kräver.

Brister förtroendet för lärarprofessionen?

– Ja, det tycker jag. Känslan hos flera lärare är att det mer handlar om att ha ryggen fri, än att det gagnar professionen. Tilläggas ska att de flesta digitala tjänster som finns i skolans värld inte uppkommit utifrån önskemål hos lärarna.

En fråga om prioriteringar

– En del vårdnadshavare vill ha mycket dokumentation, information och detaljinblick i vad som händer i skolan. Hittills har utbildningsförvaltningen gärna anpassat sig efter föräldrarnas önskemål.

Jessica Milch säger att det är sällan är helt meningslösa uppgifter som dokumenteras.

– Det mesta har ett syfte och gagnar någon. Problemet är bara att dokumentationsarbetet har svällt så mycket att det blivit alldeles för omfattande. Ytterst är det en prioriteringsfråga. Vad är mest effektivt, att jag som lärare ­lägger tid på icke nödvändig dokumentation eller att jag sitter ner en stund med en elev som behöver extra hjälp?

Så svarar lärarna om tidstjuven

Skala 1–5 där 1 innebär ”stämmer inte alls” och 5 ”stämmer helt”.

  • Upplever du att administration är en stor börda?
    61 procent uppger 4–5.
  • Känner du dig stressad­ på grund av administrationen?
    59 procent anger 4–5.
  • Hinner du med dina arbetsuppgifter inom arbetstiden?
    41 procent anger 1–2.
  • Har du möjlighet att prioritera bort dokumentation som du inte anser är viktig i ditt arbete?
    52 procent anger 1–2.

Undersökningen genomfördes under läsåret 2023/2024. Totalt svarade 1 467 personer inom förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning på enkäten. Källa: Linköpings kommun.