Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå i slutet av förra året. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.

Nyheten om att en fyraårig pojke avlidit efter att ha fastnat i en reflexväst på förskolegården fick stor uppmärksamhet i hela landet. Den ledde också till att kommun efter kommun drog tillbaka en viss typ av reflexvästar, som det rapporterades flitigt om i medierna. Numera är det västar med kardborreband som gäller i de flesta kommuner. Det är självklart bra att dödsolyckan ledde till att säkrare västar nu används. Men det var också några som påpekade att säkerheten i förskolan handlar om mycket mer än reflexvästar.

Det bekräftas tyvärr i en ny rapport från Sveriges Lärare som visar på konsekvenserna av de stora barngrupperna. Så många som sju av tio förskollärare i stora barngrupper uppger att de har svårt att leva upp till tillsynsansvaret flera gånger i veckan eller varje dag.

”Vårt schema är tajt så man kan lämna kollegan ensam med 12–14 små barn när man går hem”, berättar en förskollärare. 

Känslan av otillräcklighet, och stressen det skapar, är återkommande i svaren.

Norsk lag om förskollärartäthet – en förebild för Sverige? 

I vårt tema kan du också läsa om förskolan i Norge, där man för några år sedan införde en lag om förskollärartäthet. Förhoppningsvis kan Norge fungera som ett exempel när politikerna här hemma ska besluta om ett eventuellt maxtak på gruppstorlekarna och en eventuell bemanningsnorm, utifrån en utredning som presenteras senare i år. Samtidigt ska sägas att den nya lagen i Norge inte tycks ha räckt till för att göra förskolläraryrket attraktivt – antalet sökande till förskollärarutbildningen har minskat dramatiskt de senaste åren. 

I ett av de senaste avsnitten av podden Förskolan gästades Eva Lindström och Ellinor Lange av förskolläraren Alexandra Ishak, vars ord fastnade lite extra i minnet. Hon beskrev en äldre kollegas reaktion när hon berättade att hon pluggade. ”Vad bra att du pluggar, så att du kommer från den här skiten”, sa kollegan, som inte visste att Alexandra studerade till just förskollärare. ”Men då blev jag också stärkt, att nu jäklar ska vi förändra det här. Nu ska vi göra det bra”, sa Alexandra i podden. Viktiga ord att ha med sig när bilden av förskolan tycks helt igenom mörk. 

Sara Djurberg, redaktör

Lyssna på Förskolan här: