
”Det är för få vuxna och för många barn för att vi ska känna att vi har full kontroll”, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Förskollärare hinner inte ge barnen det de har rätt till – eller ibland ens garantera deras säkerhet, visar en ny undersökning.
Fokus
Förskollärare har länge vittnat om brister i förskolan, och nu är läget så illa att
säkerheten är hotad. ”Jag hinner inte räcka till för alla barn jag har tillsynsansvar för”, berättar en av lärarna i Sveriges Lärares rapport.
Hon arbetar på en av de förskolor i Malmö som av Sydsvenskan nyligen pekades ut som de med allra störst barngrupper. Hon berättar att de på papperet är fyra personal på 22 små barn, men att de i verkligheten oftast bara är tre på plats.
– Arbetsmiljön är allt annat än god. Vi står i höga ljudnivåer med barngrupper där vi måste vända ut och in på oss själva för att omsorg, lärande och utveckling ska gå hand i hand. Jag har tänkt länge på att byta yrke. Om man ska hålla ett helt arbetsliv ska man ha en human arbetsmiljö och skäliga villkor, säger hon.
Det finns rymningsbenägna barn på alla förskolor.
Liksom många andra som vittnar om stora barngrupper och dålig arbetsmiljö vill hon vara anonym. Detsamma gäller en förskollärare med lång erfarenhet i Sundsvall. Även hon funderar emellanåt på att säga upp sig.
– Ja, nu på sistone har jag känt så, men samtidigt ger barnen en sådan glädje. Jag fortsätter hoppas på en förändring till det bättre, säger hon.
Hon berättar att de oftast väljer att vara kvar på gården, att de har för många barn för att ge sig av på utflykter. Förskollärarna har svårt att få till sin planeringstid och de skickas ofta runt för att täcka upp på andra avdelningar. Mycket tid går också åt till att skaffa vikarier, torka av bord, sopa och plocka i ordning disken.
– Vi råddar med mycket som vi inte borde behöva göra, sådant som tar tid från barngruppen, säger hon och berättar att flera kollegor är sjukskrivna för utbrändhet.
Detta är bara två exempel på hur vardagen ser ut för många förskollärare i dag. I Sveriges Lärares senaste rapport ”Tryggare kan alla vara” framgår att åtta av tio lärare i förskolan uppger att de arbetar i en för stor barngrupp, och av dem uppger i sin tur 74 procent att det är svårt att leva upp till tillsynsansvaret – varje dag eller flera gånger i veckan. En av dem som svarat förklarar i skrift sin situation: ”Det går inte att räcka till. Vi har våldsamt utåtagerande barn som inte får rätt stöd och vi har inte möjlighet att förebygga tillräckligt. Barnet misslyckas därför, och andra barn och vuxna riskerar att skadas varje dag.”
Se fler resultat av undersökningen i grafiken under artikeln.
Att inte hinna med de barn som är i behov av särskilt stöd är ett stort problem. Åtta av tio lärare som arbetar i stora barngrupper upplever att det tar för lång tid att ge dessa barn det stöd de behöver. Det är något förskolläraren i Sundsvall också märkt av.
– En specialpedagog sa att det bästa vi kunde göra för ett av barnen var att sitta en och en med barnet, men det fanns det aldrig tid och möjlighet till – trots att barnet hade rätt till det. Jag önskar att vi kunde ge alla barn de där guldstunderna, men det går inte, säger hon.
”Det är för få vuxna och för många barn för att vi ska känna att vi har full kontroll”, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
För Pia Rizell, förskollärare i Örebro, tillika andre vice ordförande för Sveriges Lärare, är varken vittnesmålen från Malmö och Sundsvall eller resultaten från undersökningen förvånande.
– Nej, hur situationen på förskolorna ser ut på många håll i landet är något vi har påtalat många gånger förr. Men visst är det häpnadsväckande att exempelvis fem av tio upplever att de inte hinner med sitt uppdrag, säger hon.
Hon är själv yrkesverksam och ser, och får till sig, att det i dag är otroligt många barn som är i behov av anpassningar, även barn som inte har en fastställd diagnos.
– Det är tufft i de stora barngrupperna. Om det hade varit 15 barn i gruppen i stället för 22 kanske vi inte hade behövt lika mycket anpassningar, säger hon.
Att så många i undersökningen inte tycker att de kan leva upp till tillsynsansvaret är också något hon känner igen.
– När man slussar ut barnen på gården går en ut först för att ta emot, men det räcker ju att ett av barnen går bakom huset så har man inte koll längre. Det finns rymningsbenägna barn på alla förskolor, säger hon.
Hon nämner även dödsolyckan i Umeå där en liten pojke miste livet sedan han fastnat i sin reflexväst. Efter olyckan har många förskolor helt slutat att använda västarna.
– I Umeå var det en reflexväst, men många barn har hoodies och luvor med snören som hänger utanför overallen som de också kan fastna i. Det här handlar egentligen inte om västarna i sig utan om något annat, nämligen att det är för få vuxna och för många barn för att vi ska känna att vi har full kontroll, säger Pia Rizell.
För att komma till rätta med problemen i förskolan vill Sveriges Lärare ha en lagstiftning om maxtak för barngrupperna, 12 barn i de yngre åldrarna (1–3 år) samt en bemanning på högst tre barn per heltidsanställd, och 15 barn i de äldre åldrarna (3–5 år) med en bemanning om max 5 barn per heltidsanställd. Men de vill även se en lagstiftning om förskollärartätheten.
– Kongressen har gett uppdrag om att två av tre personal ska vara behöriga lärare i förskolan, det är vår ambition och vision. Men i dag finns det förskolor som inte ens har en behörig lärare i varje grupp. Dessutom växer andelen som helt saknar relevant utbildning. En barnskötare kan och förstår läroplanen och har gjort ett aktivt val att jobba med detta, men det är något helt annat med de obehöriga och här har huvudmännen ett stort ansvar, säger hon.
Pia Rizell påpekar att de är fullt medvetna om att Sveriges Lärares krav är kostnadskrävande men att det borde ses som en investering.
– Annars blir det dyrt senare i stället. Det handlar om våra yngsta medborgares behov av en trygg tillvaro där de kan bygga upp sin självkänsla, säger hon.
Ett annat anonymt vittnesmål kommer från en barnskötare i Norrköping. Hon berättar hur hon ser sina förskollärarkollegor försöka hinna med allt, men att de varken orkar eller hinner, och att sjukfrånvaron ökar.
– Jag arbetar med de små barnen och vår avdelning är väldigt liten. Med många barn blir det hög ljudvolym och fler konflikter eftersom det är så trångt. För att överleva försöker vi vara ute så mycket som möjligt, men några utflykter gör vi inte längre. Det går inte med så många barn, säger hon.
Hon berättar också om tystnadskulturen som råder, att ingen vågar klaga längre av rädsla för repressalier.
– Själv vågar jag inte framföra någon kritik till rektorn, det kan slå tillbaka när det är dags för lönesamtal. Och när vi pratar med vårdnadshavare lindar vi in allt i bomull, de skulle bara veta vilken miljö deras barn vistas i. Men vi kämpar på och stöttar varandra, säger hon.
Pia Rizell från Sveriges Lärare säger att hon verkligen hoppas att kraven om maxtak, bemanning och förskollärartäthet blir verklighet.
– Visst ska vi vara stolta över förskolan, men den är inte vad den har varit. Vi är professionella och gör allt vi kan men vi betalar med vår egen hälsa. Vi har redan höga sjuktal men utan rätt förutsättningar kommer det bara att öka. Det måste till en förändring, säger hon.
Larmet: Barnen riskerar att skadas varje dag
Förskolläraren: ”Vi kliver rakt in i stressen”
Förskollärarna: Fler barn behöver särskilt stöd
Så blev norska förskolor bättre efter ny lag
Sveriges Lärare sågar storförskolor: ”Blir hönsgårdar”
Efter kritiken: Stockholm tar fram maxgräns för förskolor
Lyssna på Förskolan här:
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas. I dag finns kritik från fack och föräldrar mot storskaliga förskolor.– Det är viktigt att vi får fram riktlinjer kring utemiljö och innemiljö, säger Alexandra Mattsson (V), förskoleborgarråd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara. – Undersökningar visar att den pedagogiska standarden bidrar till bättre kvalitet, säger förskolläraren Jon Morten Lauvik som arbetar i Bergen.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?
Fråga facket Kallt på förskolan – vår fackliga expert reder ut vad som gäller.
Pedagogiska tips Hela barngruppen målar en enorm tygmålning.
Reportage Förskollärarna på Morkullans förskola i Hjärnarp fick chansen att utveckla sin dansundervisning genom ett samarbete med forskare.
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.
Planeringstid Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Digitalisering ”Digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet”, säger skolministern.
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.
Planeringstid De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, Sveriges Lärare.
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.
Planeringstid När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.
Planeringstid Nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, säger Johan Eckman, förskollärare och lokalt ombud i Sveriges Lärare.
Planeringstid Drygt en tredjedel av landets kommuner har avtal eller överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. Men antalet timmar varierar stort: Mellan 2 och 8 timmar per vecka.
Planeringstid Ta eget ansvar och ta hjälp av facket om du inte når fram, säger förskolläraren Teresa Sundström.
Planeringstid Vi tar fram en miniminivå, en lägsta acceptabel nivå, säger utredaren Bo Jansson, som ska lämna sina förslag den 3 mars.
Arbetsmiljö Jag tror att det kan vara bra med en tuffare och vassare ton i debatten, säger förskolläraren och satirtecknaren Julia Sjöstedt.
Gästkrönika På enheten där jag jobbar har vi, innan större möten, börjat lyfta guldkorn från verksamheterna, skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist.
Arbetsmiljö Ny rapport om stora barngrupper: 7 av 10 lärare har svårt att leva upp till tillsynsansvaret.
Podcast Får barnen leka Squid game, måste vi lyssna på Mello och hur länge ska vi egentligen dras med Anna och Elsa?
Krönika Nä, jag bara skojade lite. Dagisfröknar är vi allihopa och kommer troligen att förbli.
Fackligt Lärare i förskola, det är den nya titeln för alla som tidigare titulerats förskollärare.
Krönika Nu vill skolministern se till att fler blir behöriga till gymnasiet, genom att slopa F-betyget. Vad sägs om att i stället ta tag i de verkliga problemen? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om att tappa tron på sig själv och sin egen förmåga som förskollärare. Vad är det inom vårt yrke som skapar självtvivel, hur tar vi hjälp från andra och vad kan man göra på egen hand när självförtroendet tryter?
Forskning För barnen överväger fördelarna, konstaterar Emma Franzén, landskapsarkitekt och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Krönika Det spelar alltså ingen roll om jag vägrar. Då går man bara högre upp i leden, frågar någon annan, skriver Eva Lindström efter kammarrättens dom i Göteborg.
Fråga facket Förskolläraren funderar på att söka jobb i förskoleklass och undrar om för- och nackdelarna med ferietjänst kontra semestertjänst.
Dilemmat ”Det gnager i hjärta och huvud på kvällar och helger över allt man INTE hann med på ett bra sätt under arbetsdagen. Hur ska jag hantera samvetsstressen?” undrar förskolläraren.
Podcast Hur kommer det sig att vuxenklungor bildas när vi är på gården? I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om fenomenet med Lina Karlström.
Lärarpriser Förskolan borde lyftas varje dag. Gör vi på rätt sätt och följer barnkonventionen så kan vi förändra så mycket, säger förskolerektorn Anette Bergmasth, vinnare av Childhoodpriset 2024.
Krönika Som vanligt vill man ha en enkel lösning, och här är den, ta bort västarna, skriver Eva Lindström.
Säkerhet Ses som en försiktighetsåtgärd: ”Det har kommit en del frågor från oroliga vårdnadshavare”
Forskning I stället för att prata svenska eller sitt förstaspråk märkte vi att de använda engelska som de snappat upp på Youtube och från olika tv-program, säger Ellenor Björnlund, rektor på Sunnadals förskolor.
Undervisning Vi bad tre förskollärare svara på vilka verktyg de inte klarar sig utan.