Efter kritiken: De tar fram maxgräns för förskolor

”Jag kan tycka att man borde tittat på det här i Stockholm för länge sedan” säger Alexandra Mattsson (V), förskoleborgarråd i Stockholm.
Fokus
Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas. I dag finns kritik från fack och föräldrar mot storskaliga förskolor.
– Det är viktigt att vi får fram riktlinjer kring utemiljö och innemiljö, säger Alexandra Mattsson (V), förskoleborgarråd.
Tidningen Förskolan har i flera artiklar tagit upp oro från förskollärare, forskare och föräldrar över att allt större förskolor byggs i landet.
Ett exempel är att en förskola med 16 avdelningar och plats för 288 barn planeras i Årsta i Stockholm.
Sveriges Lärare i Stockholm är kritiska till en utveckling där det blir svårt att uppfylla läroplanens mål med jätteförskolor och att förskolan riskerar att ”förvandlas till en hönsgård”.
”Mer ekonomiskt att bygga stora förskolor”
I Stockholm har förskolan fått en egen förvaltning efter det senaste valet. Alexandra Mattsson (V) är politiskt ansvarigt förskoleborgarråd i huvudstaden.
Hon berättar att det är mer ekonomiskt att bygga stora förskolor på dyr mark och att det är de olika stadsdelarna som beställer en ny kommunal förskola till ett nytt bostadsområde och att stadens skolfastighetsbolag sedan bygger den.
– Däremellan finns i dagsläget inga former av politiskt fattade riktlinjer för hur en förskola ska utformas. Men vi ska ta fram ett styrdokument, ett funktionsprogram, för innemiljön och riktlinjer för utemiljöerna och hur många avdelningar som är lämpliga. Det är viktiga frågor.
Är inte det lite sent med tanke på att de nya förskolorna blir allt större?
– Jag kan tycka att man borde tittat på det här i Stockholm för länge sedan. Men jag är glad att vi gör det nu och har som ambition att ta fram de här styrdokumenten i år. Det handlar om barnens och pedagogernas vardag, säger Alexandra Mattsson.
På vilket sätt har du tagit till dig kritiken från Sveriges Lärare och föräldranätverket ”Stoppa megaförskolorna” kring utvecklingen med allt större förskolor?
– Det vi gör i Stockholm nu är att för första gången ta fram ett stadsövergripande funktionsprogram för förskolan. Det kommer beskriva vad vi ser som bra och ändamålsenliga förskolelokaler, utifrån verksamhetens och barnens behov. Dessutom tar vi fram nya lekvärdesriktlinjer, som ska ge mer plats och högre kvalitet på utemiljön för barnen i hela Stockholm. Det är bra att fler syns och hörs i förskoledebatten för det kan hjälpa till att trycka på regeringen att faktiskt ta sin del av det ekonomiska ansvaret för förskolan. I dag lämpas det i allt högre grad över på kommunerna.
Sjunkande bostadsbyggande pausar jätteförskola
Förskolan i Årsta, som är planerad till 16 avdelningar och tre våningar, är pausad för tillfället, berättar Alexandra Mattsson. Det beror bland annat på att bostadsbyggandet har sjunkit i området och barnantalet minskat.
Den största kommunala förskolan i Stockholm har i dag 14 avdelningar.
– Den storleken kan jag tycka är för stor. Föräldrar är dessutom tveksamma till att välja stora förskolor och då finns risken att det blir tomma avdelningar som vi får betala för.
Var tycker du att gränsen ska gå för hur stor en ny förskola får vara?
– Vi får se var vi landar i våra förhandlingar. Men det är bra att vi får en gräns. Stora förskolor är inte bra varken för barn eller personal. Men vi ska inte heller ha för små förskolor, för om en förskola har ett visst antal avdelningar finns bättre förutsättningar för att ha samma vikarier och en fast anställd kock. Det är viktigt att belysa trenden med att man bygger stora förskolor. Men förskolans stora utmaning är att se till att den har hög kvalitet, utbildad personal med bra villkor och inte för stora barngrupper.
När barnantalet minskar menar Alexandra Mattsson att det är viktigt att med omsorg välja vilka förskolor som ska bli kvar.
– Det handlar bland annat om att ha kvar förskolor med bäst lokaler. Många har gjort sig av med baracker och förskolor utan gård.
Läs hela Förskolans granskning om de växande gruppstorlekarna
Larmet: Barnen riskerar att skadas varje dag
Förskolläraren: ”Vi kliver rakt in i stressen”
Förskollärarna: Fler barn behöver särskilt stöd
Så blev norska förskolor bättre efter ny lag
Sveriges Lärare sågar storförskolor: ”Blir hönsgårdar”
Efter kritiken: Stockholm tar fram maxgräns för förskolor
Lyssna på Förskolan här: