
Provbetyg i orange, slutbetyg i blått. 2020 och 2021 ställdes nationella proven in på grund av coronapandemin. 2018 ströks nationella provet i matematik då vissa av delproven läckte på förhand. Källa: Skolverket
Jan Kontinen är undervisningsråd på Skolverket.
Nationella prov
Bättre provresultat i matematik gör att skillnaden minskar mellan vad eleverna i årskurs nio får i slutbetyg och vilka resultat de uppnått i de nationella proven.
– Siffran för matte sticker ut, säger Jan Kontinen, undervisningsråd på Skolverket.
Var fjärde elev fick i våras högre betyg i matematik jämfört med sina resultat i de nationella proven, visar ny statistik från Skolverket.
Året innan var mer än vart tredje slutbetyg i matte högre än vad eleverna presterade på proven.
– Det är svårt att förklara förändringen. En mindre revidering av ämnesplanerna kan spela in, men det kan också covideffekter och en ökad samhällsdebatt om betygen göra, säger Jan Kontinen, undervisningsråd på Skolverket.
Revideringen av gymnasieskolans ämnesplan för matematik var mer långtgående än den för grundskolans matematik, framhåller Jan Kontinen.
Sedan 2018 ska lärarna särskilt ska beakta provbetyget i sin betygsättning. Har den förändringen börjat ge effekt?
– Vi kan inte säga att den har gett effekt, men vi kan inte heller säga motsatsen.
Hade man förväntat sig att den bestämmelsen skulle få en tydligare effekt?
– Tanken var förstås att den skulle ge en effekt, men vi har ingen data på om den ger effekt eller inte.
För cirka ett år sedan skärpte Skolverket skrivningarna i de kommentarer som är kopplade till uppmaningen att särskilt beakta provresultaten. En statlig utredning tittar på frågan, men kommer inte med sina förslag förrän i februari 2025.
I svenska och svenska som andraspråk har den kraftiga ökningen i förra årets statistik kommit av sig. Då hade 35,4 av niorna högre slutbetyg i svenska jämfört med provbetyget. Nu är motsvarande andel 28,1 procent.
– Svenskan är tillbaka på tidigare nivåer efter att ha stuckit ut för ett år sedan. Då hade en ny provmodell med fler flervalsfrågor just införts och det kan ha påverkat lärarnas beteende. Nu har många hunnit vänja sig vid den nya modellen, säger Jan Kontinen.
Engelskan följer samma mönster som tidigare – där är provbetygen fortsatt högre än slutbetygen. Endast 9,5 procent får högre slutbetyg i ämnet jämfört med det nationella provet, medan närmare 15 procent sänks.
Provbetyg i orange, slutbetyg i blått. 2020 och 2021 ställdes nationella proven in på grund av coronapandemin. 2018 ströks nationella provet i matematik då vissa av delproven läckte på förhand. Källa: Skolverket
Statistiken ovan visar att resultaten på de nationella proven skiftar mycket från år till år i flera ämnen. Varför ska lärare lita på de nationella proven när det ser ut så här?
– Det är välgjorda prov som håller hög kvalitet. Generellt bör lärarna ha stor tilltro till att de visar var eleverna befinner sig. Vi har jobbat med att höja kvaliteten i proven och kräver i dag bland annat att provuppgifterna ska vara utprövade på minst 300 elever, säger Jan Kontinen.
För ett par veckor sedan presenterade Skolverket statistik om gymnasieelevernas resultat i de nationella proven. Den visade att bland annat att provresultaten är starkare i år än förra året i både matte 1 och matte 2 på gymnasiet.
– Det var klart färre elever som hade F i matte 1 i våras jämfört med året innan. Och det är även färre i matte 2, säger Jan Kontinen.
Vad är förklaringen till att fler lyckats bättre på proven senaste läsåret?
– Vi har inte någon given förklaring, men den reviderad ämnesplanen i matematik kan spela in. Under förra läsåret hade lärarna sannolikt hunnit anpassa undervisningen mer till den nya ämnesplanen och då gick provresultaten upp. Det är ungefär som vi hade tänkt att det skulle gå.
Andel elever med lägre, samma eller högre slutbetyg i årskurs 9, våren 2023, jämfört med betyget de fick på de nationella proven.
Lägre Samma Högre
Svenska: 6,9 % 65,0 % 28,1 %
Matematik: 2,0 % 73,8 % 24,2 %
Engelska: 14,4 % 76,1 % 9,5 %
Sva: 6,3 % 64,8 % 28,9 %
Geografi: 4,7 % 66,7 % 28,6 %
Historia: 4,3 % 62,7 % 33,0 %
Religion: 4,9 % 70,4 % 24,7 %
Samhälle: 4,2 % 67,8 % 28,0 %
Biologi: 5,9 % 64,7 % 29,4 %
Fysik: 6,6 % 66,7 % 26,7 %
Kemi: 4,6 % 65,0 % 30,4 %
Forskarna: Därför går det inte att lita på nationella proven
Kritiserat prov gav rekorddåliga betyg i svenska
Så driver NP upp betygen i engelska
NP-resultaten i mattekurs störtdök – men inte betygen
De tar stor hänsyn till NP – kritiseras av kommunen
Sluta skydda proven med sekretess
Forskaren: Vissa lärare räknar bort provet helt
4 av 10 kursbetyg i svenska är högre än NP-betygen
Hård kritik mot nationella proven i historia
Elever skolkar från NP för att skydda sina betyg
Så förbereder du yngre elever för nationella proven
Persson: Nationella proven gör inte skolan mer likvärdig
Elever skolkar från NP för att skydda sina betyg
Forskaren: NP i historia kan sätta lärarna i en svår sits
Debatt. Så kan nationella proven i SO ersättas
Jarnlo: Höga betygen i engelska riskerar att bli en björntjänst
Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.
Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.
Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.
Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.
Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.
Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.
Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.
Reportage Så får de intensivmatten att fungera i praktiken.
Teknik ”Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen.”
Forskning Forskaren: Vissa elever riskerar att få en orealistisk bild av sin prestation.
Matematik no teknik Skolinspektionen: ”Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut.”
Matematik no teknik ”Svårt att utveckla sin förmåga att arbeta laborativt om man bara får labba en gång per kurs.”
Forskning Forskaren: De klarar inte av att använda proportionalitet i verkliga sammanhang.
Debatt Debattören: Fokusera på praktiska färdigheter och disciplinära grundkunskaper.
Lärarutbildning ”Jag hade verkligen önskat att få metodik i mina ämnen.”
Krönika Matteläraren om den nya tidens stora utmaningar.
Matematik no teknik Professorn: Tydlighet gör det lättare för lärare att jobba självständigt.
Matematik no teknik ”Vi kan inte vara ett land som inte läser.”
Reportage ”Skolsystemet är inriktat på medelelever och inte så bra som det skulle kunna vara för högpresterande elever.”
Lektionstipset Gymnasieläraren om varför eleverna behöver en wow-upplevelse.
Forskning Drygt två tredjedelar klarar inte ett enkelt mattetest.
Forskning Forskaren: Kopplingen mellan ämnesinnehåll och språk måste vara tydlig.
Matematik no teknik Teknikläraren: Givande för eleverna att försöka komma på nya tekniska lösningar.
Forskning Fysikläraren: Vi fastnar ofta i själva proceduren och lägger inte så mycket kraft på förståelsen.
Nationella prov Skolverket har inget definitivt svar på vad det beror på.
Forskning Forskaren: Är det bullrigt och trångt får eleverna sitta tysta och räkna i matteboken.
Forskning Forskaren: Flickorna har oftast en större rädsla att säga fel.
Betyg Sämsta noteringen någonsin i både fysik och kemi.
Läromedel Har inga planer på att sluta: ”Måste uppdatera innehållet.”
Betyg Skolverket: Andelen F ökar kraftigt.
Reportage Teknikläraren som utvecklar undervisningen i takt med samtiden.
Undervisning Därför valde vi att bli lärare i våra ämnen.
Lektionstipset Matematikläraren drar nytta av sina psykologikunskaper.
Matematik no teknik NO-läraren: Varför tar inte alla chansen?
Krönika Matteläraren: Rädslan för att göra fel minskar när stämningen är avslappnad.
Pedagogik Gymnasieläraren: Ger en variation i undervisningen som höjer elevernas motivation.
Matematik no teknik Forskaren: ”Alla kan bli bra på matte.”
Stoffträngseln Skolverket: Enbart mer undervisningstid hjälper inte.
Gy25 ”Ett haltande system med inbyggda nödlösningar.”
Matematik no teknik NO-läraren: Viktigt att höja blicken och inte fastna i sin egen lilla värld.
Forskning Forskaren: Krävs en allmän läsförståelse – men också något mer.
Forskning Forskaren: Matematiksvårigheter kan inte enbart lösas med matematikinsatser.
Forskning Forskaren: De begränsade kunskaperna påverkar elevers prestationer.
Forskning Forskaren: ”Garantin kan nästan vara ett hinder för stöd”.
Forskning Forskaren: Lärarna pressas att sträva efter mycket men ytligt ämnesinnehåll.
Debatt Kemiläraren: De stryper det viktigaste riktmärket vi har när vi sätter betyg.
Forskning ”Djur är ofta närvarande som objekt men sällan som subjekt.”
Forskning Professorn: Likvärdigheten är allra lägst i Sverige.
Debatt Kemiläraren: Varför vill Skolverket försvåra för oss i tydligheten mot elever?