Skolmyndigheternas uppgifter ska förändras

Skolminister Lotta Edholm bäddar för förändringar i skolmyndigheters uppgifter och ansvar.
Politik
Statskontoret får i uppdrag av regeringen att se över skolmyndigheternas uppgifter och ansvarsfördelning. Syftet är ökad tydlighet och effektivitet.
Strax före jul bestämde riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg att Riksrevisionen ska granska om, hur och i vilken utsträckning skolmyndigheterna och regeringen säkerställer att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, vilket den ska göra enligt skollagen.
Nu ger regeringen Statskontoret i uppdrag att se över skolmyndigheternas uppgifter och ansvar. Det uttalade syftet är att bidra till en tydlig, mer ändamålsenlig och effektiv fördelning av uppgifter och ansvar.
– Det är hög tid att agera för att vända utvecklingen i skolan. En viktig del i detta är att skolmyndigheternas insatser är tydliga, ändamålsenliga och att de bygger på vetenskaplig grund, säger skolminister Lotta Edholm.
Vi Lärare har tidigare rapporterat om kritik mot bristande vetenskaplig förankring inom Skolverket. Myndighetens egen generaldirektör Joakim Malmström bekräftar att det finns problem.
– Det behövs en uppsträckning kring hur vi jobbar med vetenskaplig grund, säger han till Vi Lärare.
Statskontorets nya uppdrag blir att göra en översyn av vissa skolmyndigheters uppgifter och ansvar och vid behov föreslå förändringar. De myndigheter som ingår i översynen är Skolverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), Skolinspektionen och Skolforskningsinstitutet. Något datum för avrapportering har inte presenterats.
Sedan tidigare har Stadskontoret i uppdrag att utvärdera samma myndigheters åtgärder för ökad kvalitet och likvärdighet i skolväsendet, ett uppdrag som ska avrapporteras den 28 februari 2026.
Läs hela granskningen om skolmyndigheterna
- Forskaren: ”Skolmyndigheterna bidrar till elevers misslyckande”
- Skolverket svarar på kritiken: ”Det behövs en uppsträckning”
- Rektorn: ”Skolmyndigheter ska inte sprida myter”
- Fortbildning: ”Experter har ersatts av samtalsledare”
- Nationella prov: ”De riskerar försämra barns läskunskaper”
- Särskilt stöd: ”Myndigheterna sviker både elever och lärare”
- Alternativa examinationer: ”De har inte med verkligheten att göra”
- Digitala nationella prov: ”Plattformen är ett haveri”
- Sandström: Skolmyndigheterna har övergivit oss lärare