Academedia: ”Svårt att matcha lärares behörighet”

Lotta Krus, chef för Academedias grundskolesegment.

Lärarbehörigheten på Academedias grund­skolor är lägre än rikssnittet.
– Vi arbetar aktivt med att öka den, säger Lotta Krus som är chef för Academedias grundskolesegment.

Enligt Skolverkets senaste statistik (läsåret 2023/2024) var drygt två tredjedelar av Academedias grundskollärare legitimerade och behöriga.

– Lärares behörighet är en jätteviktig fråga för oss. Vi arbetar mycket aktivt med att öka den, viket vi också har gjort under de senaste åren. Vi vill att våra lärare ska vara legitimerade och undervisa i de ämnen som de har behörighet i.

– Samtidigt kan det ibland på en enskild skola vara svårt att fullt ut matcha en lärares behörighet. Våra skolor är ganska så geografiskt utspridda vilket gör att de inte har så stora möjligheter att samarbeta kring tjänster, vilket skiljer oss från många av våra kommunala kollegor, säger Lotta Krus.

Vad gör ni för att öka behörigheten?

– Vi arbetar mycket med att attrahera legitimerad personal med rätt behörigheter och har påbörjat ett arbete med att i större utsträckning än tidigare ta emot VFU-studenter.

– Vi uppmuntrar våra lärare till behörighetsgivande studier och försöker göra det möjligt att kombinera arbete med exempelvis lärarlyftet.

Får en legitimerad lärare som breddat sin behörighet högre lön?

– Det har vi ingen generell rekommendation om, utan det sker i dialog med rektor på respektive skola.

Annonserar ni tills ni har tillsatt vakanta tjänster med legitimerade och behöriga lärare?

– Som regel läggs det ut annonser inför varje ny termin, även om det kan variera.

Varför låter ni inte annonserna ligga ute tills tjänsterna tillsatts med behörig lärare?

– Det beror på var obehörigheten sitter. Är det till exempel frågan om en legitimerad lärare som är behörig i andra ämnen än vad personen undervisar i kan det vara gynnsammare för eleverna att man gör skiftet i samband med terminsstarten.

Är det rimligt att skolpengen är lika stor oavsett hur stor andel av personalen som är legitimerad och behörig?

– Det är ingen fråga som jag har tänkt på. Jag ser ingen ekonomisk vinning eller incitament i att hålla nere lärarbehörigheten, utan tvärtom. Vi jobbar med behörighetsfrågan för att vi tycker att den är viktig för våra elever.