Lärarens vittnesmål: ”90-talets flumpedagogik håller i sig”
Omotiverade elever, korvstoppning och stoffträngsel är några skäl till bristen på repetition i skolan, visar Ämneslärarens granskning.
Fokus Här vittnar tio lärare i Ämneslärarens stora enkät om varför eleverna inte får tillräckligt mycket mängdträning i skolan.
- ”Korvstoppning förhindrar mängdträning och repetition. ’Repetition är kunskapens moder’, den devisen lever svensk skola inte upp till.”
- ”90-talets flumpedagogik håller i sig med att eleven helt plötsligt bara ska kunna, utan att repetera och öva.”
- ”Bedömningshets och stoffträngsel gör att lite tid återstår till att läsa, skriva och att träna på detta om och om igen.”
- ”Eftersom eleverna är vana vid att allt ska gå snabbt så blir det en krock i skolan när lärare ger dem uppgifter för repetition. De tröttnar.”
- ”I skolan har repetition blivit fult och ifrågasätts ofta av elever, vårdnadshavare och andra lärare som vill vara ’moderna och nytänkande’.”
- ”Tiden räcker inte till i ett praktiskt ämne med fulla helklasser varenda lektion.”
- ”När så mycket i våra kursplaner handlar om att reflektera och diskutera uteblir väldigt mycket av den viktiga mängdträning som krävs för att automatisera en färdighet.”
- ”Elever orkar inte mängdträna. De gör klart fort och slarvigt och befäster inte kunskap.”
- ”Det ständiga anpassandet har lett till förenklingar av undervisningsinnehållet och det som anses tråkigt och svårt tas bort, till exempel mängdträning.”
- ”Dagens pedagogik betonar förståelse. Minneskunskaper blir oviktiga med katastrofala resultat för elevernas prestationer.”
Läs alla artiklar i vår granskning av repetitionsbristen
Lärarnas larm: Därför nöter vi för lite i skolan
Wyndhamn: Skolan har skadligt stort fokus på analys
Forskaren: Att lyckas är viktigare drivkraft än lust
Både kunskapssyn och läromedel måste uppdateras
Här får eleverna repetera smart – i alla ämnen
Hjärnforskaren: Så nöter man på ett smart sätt