Lärarens vittnesmål: ”90-talets flumpedagogik håller i sig”

Omotiverade elever, korvstoppning och stoffträngsel är några skäl till bristen på repetition i skolan, visar Ämneslärarens granskning.

Här vittnar tio lärare i Ämneslärarens stora enkät om varför eleverna inte får tillräckligt mycket mängdträning i skolan.

  1. ”Korvstoppning förhindrar mängdträning och repetition. ’Repetition är kunskapens moder’, den devisen lever svensk skola inte upp till.”
  2. ”90-talets flumpedagogik håller i sig med att eleven helt plötsligt bara ska kunna, utan att repetera och öva.”
  3. ”Bedömningshets och stoffträngsel gör att lite tid återstår till att läsa, skriva och att träna på detta om och om igen.”
  4. ”Eftersom eleverna är vana vid att allt ska gå snabbt så blir det en krock i skolan när lärare ger dem uppgifter för repetition. De tröttnar.”
  5. ”I skolan har repetition blivit fult och ifrågasätts ofta av elever, vårdnads­havare och andra lärare som vill vara ­’moderna och nytänkande’.”
  6. ”Tiden räcker inte till i ett praktiskt ämne med fulla helklasser varenda lektion.”
  7. ”När så mycket i våra kursplaner handlar om att reflektera och diskutera uteblir väldigt mycket av den viktiga mängdträning som krävs för att automatisera en färdighet.”
  8. ”Elever orkar inte mängdträna. De gör klart fort och slarvigt och befäster inte kunskap.”
  9. ”Det ständiga anpassandet har lett till förenklingar av undervisningsinnehållet och det som anses tråkigt och svårt tas bort, till exempel mängdträning.”
  10. ”Dagens pedagogik betonar förståelse. Minneskunskaper blir oviktiga med katastrofala resultat för elevernas prestationer.”