
Agnes och Selma kopplar av med läsning på Tigerns fritidshem.
Efter många möten och skrivelser till kommunpolitikerna i Skellefteå fick Carina Lindmark Jonsson och hennes kollegor på fritidshemmet till sist tillbaka sina lokaler.
Lokalhaveriet
Barnen blir tryggare och fritidslärarna slipper irra omkring för att hitta någonstans att vara.
– Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson, som tillsammans med sina kollegor kämpat för att få tillbaka egna lokaler.
Carina Lindmark Jonsson, lärare i fritidshem, har arbetat på Lejonströmsskolan i Skellefteå i fem år. För drygt tre år sedan blev fritidshemmet av med sina lokaler. Fritidshemsverksamheten förpassades till korridorer och klassrum. Orsaken var att flera elever flyttade in från en annan skola i kommunen. Bland annat behövdes lokaler till anpassad grundskola.
– Våra lokaler behövdes och vi fick flytta ut. Det blev oerhört stressigt och svårt att hålla koll på barnen och det blev en hög ljudnivå, säger Carina Lindmark Jonsson.
Efter ett tag tog fritidslärarna och andra anställda på fritidshemmet strid för att få egna lokaler. Det sände bland annat skrivelser till ansvariga kommunpolitiker och till skolledningen.
– Det skrevs risk- och konsekvensanalyser, men de togs egentligen aldrig upp. Men till sist, efter flera möten och skrivelser, fick vi en ledning som lyssnade på oss och som förstod vår verksamhet.
Så här beskriver Carina Lindmark Jonsson skillnaden nu mot tidigare:
– Det här är första året på länge som jag känner att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen. Vi är samlade och har struktur. Barnen har blivit lugnare och konflikterna har minskat.
Agnes och Selma kopplar av med läsning på Tigerns fritidshem.
Hon menar också att fritidshemmet blivit mer lockande för eleverna nu.
– Vi är en egen verksamhet och det blir tydligare när eleverna byter lokaler. De ska känna att ”wow, nu går jag till fritids!” Här har vi ett inbjudande smörgåsbord med aktiviteter. Under alla mina år på fritids har jag märkt att barnen behöver mer och mer struktur. När verksamheten har egna lokaler kan man lämna material framme, samt förbereda aktiviteter.
Carina Lindmark Jonsson räknar upp flera saker som finns på fritidshemmet nu när de har egna lokaler. Det är kök med spis, kyl och frys. De har hobbyrum för att kunna pyssla och där material får ligga kvar. Dator och monitor finns för att kunna visa film, bild och text på stor skärm. Rum finns för teater och drama, samt ett utrymme med soffor, sittpuffar och bord.
– Fritids behöver egna lokaler precis som alla klasser under skoltid behöver egna lokaler. Det är verkligen inte konstigare än så. Det finns inget positivt med att ha verksamhet i korridorer och klassrum. Ingen ska behöva ha det så.
I dagsläget är nära 150 barn inskrivna på fritidshemmet, som har två stora rum till sitt förfogande och i de rummen finns det två mindre rum. Korridoren används fortfarande, som lekyta och för att spela pingis. De använder också vissa klassrum.
Filip, Sixten och Harry spelar pingis i korridoren.
– Man kan säga att vi har två hemvister för tre årskurser. Så egentligen skulle vi behöva ett till större rum. Kanske kan vi få det när skolan ska gå från tre till två parallellklasser.
Personalen på fritidshemmet tog även strid för ett gemensamt arbetsrum där de kan planera både enskilt och tillsammans.
– Att få sitta i samma arbetsrum har gett så oerhört mycket. Då har vi möjlighet att få stöttning och idéer av varandra. Ett pass i veckan kan vi samla alla som jobbar på fritidshemmet för att planera framåt, tala om elever som behöver extra stöd men också om hur vi själva mår. Den här timmen under veckan är den mest värdefulla vi har för att bedriva vår verksamhet.
När barnen kommer på morgonen så är det lugna stunder som gäller då eleverna spelar, ritar eller sitter och pratar i soffan innan frukost. Efter frukost går alla ut på skolgården. När barnen kommer på eftermiddagen blir det mellanmål och sedan är det olika aktiviteter fram till 15.30. Efter 15.30 får eleverna välja bland de aktiviteter som erbjuds på tavlan.
I ateljén får materialet ligga kvar till nästa dag. Från vänster Ines, Ester, Hilda, Mio, Carina Lindmark Jonsson och Mio pysslar med pärlor.
Fritidshemmet har en stor whiteboard med personalen och barnens namn på knappar. De sätter upp knappen där de kommer vara. Tavlan gör det också smidigare när föräldrar hämtar.
Egna lokaler underlättar även för fritidspedagogisk undervisning under skoltid. Tidigare fick fritidslärarna leta efter lokaler att vistas i under skoltiden. Men bristen på lokaler resulterade ofta i att de gick ut i stället och hade skolfritids utomhus.
– Nu kan vi ha undervisning som baserar sig på Lgr 22 och det känns underbart. Att ha en bokad lokal medför trygghet för alla.
Tidningen Fritidspedagogiks enkät visar att hälften av lärarna i fritidshem tycker att lokalerna passar ganska eller mycket dåligt för verksamheten.
Carina Lindmark Jonsson ser med oro på att många fritidshem i landet inte har egna lokaler och därmed får svårt att kunna bedriva en varierad verksamhet med till exempel skapande, avkoppling, lek och rörelse.
– Skolornas ledning behöver utbildas i vad fritidshemsverksamhet är för något och vilken vinning den ger för hela skolan. Nu har fritidspedagoger mer och mer fått andra uppdrag som tar tid från fritidsverksamheten. Det kan ha att göra med att det är få utbildade lärare i fritidshem. Vi har en bra situation med utbildade lärare i fritidshem.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.
Krönika Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids.
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.
Krönika En ganska stor andel av fritidshemmen är hänvisade till klassrum och korridorer, visar vår stora enkät, skriver redaktören Sara Djurberg.
Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.