
Ett kollegierum i en skola i Budapest var arbetsrum för projektgruppen under några dagar. Tamas Farzadi är rektor och leder arbetet.
Erasmusgruppen består av skolpersonal, forskare och lärarutbildare som funnit varandra i det gemensamma projektet. Här i en internationell engelskspråkig skola i Haag.
Inkludering När den EU-finansierade projektgruppen för inkludering träffas blir de nationella skillnaderna tydliga – liksom de utmaningarna. Men via samtal och fallbeskrivningar stärks den gemensamma grunden.
LÄS MER Elin Z: ”Inkluderingshaveriet är att vi inte inkluderar”
Internationellt sett är inkludering ett okontroversiellt ord. Men det betyder inte att det inte är omdiskuterat. Specialpedagogen och författaren Helena Wallberg har varit med om många och långa begreppsdiskussioner sedan hon blev koordinator för en europeisk projektgrupp inom Erasmus, som nu har enats om att dela upp inkludering i dels en teoretisk förståelse för begreppet, dels en operativ, praktisk process.
Ibland slirar vi på ordet, när inkludering handlar mer om anti-diskriminering än om en skola för alla.
– Det senare är vårt fokus, och det har varit en lärorik resa att förstå olika kulturers påverkan på hur man ser på inkludering och på de samhälleliga förutsättningarna, säger Helena Wallberg.
– Det som är intressant är att ingen någonsin ifrågasätter inkludering i andra länder, där det uteslutande är ett viktigt ord i skolsammanhang.
Inkluderingsarbetet har förstås olika förutsättningar. I en del länder har man knappt börjat tillåta barn från minoritetsgrupper rätten till utbildning medan andra länder ser det som en självklar rättighet för alla.
Helena Wallberg säger att hon ofta tänker på forskaren och pedagogikprofessorn Clas Nilholms begrepp ”svag och stark inkludering” när det talas om det praktiska arbetet:
– Ingen vill erkänna att de inte jobbar med inkludering, det är en statusmarkör för modernitet och medvetenhet, men ibland tycker jag att vi slirar på inkluderingsordet. Det tenderar i vissa sammanhang att handla mer om anti-diskriminering än om en skola för alla.
Ett kollegierum i en skola i Budapest var arbetsrum för projektgruppen under några dagar. Tamas Farzadi är rektor och leder arbetet.
När Erasmusgruppen samtalar om inkludering märks det tydligt vilka länder som har en styrning uppifrån för inkluderande skola och vilka som lämnar det åt skolorna själva. De som lämnas ensamma famlar i det kategoriska perspektivet och försöker till exempel inkludera kategorier som romska barn och elever med sjukdomar och funktionsnedsättningar.
– De här diskussionerna är en del av vårt projekt, att söka det som förenar oss värderingsmässigt och praktiskt. Samtalen är mycket värdefulla för vårt inre lärande i gruppen.
Ett uppdrag inom projektet är att skapa fallbeskrivningar som fokuserar på faktorer som främjar inkluderingsarbetet och som ska inspirera andra i deras motsvarande arbete – som om mentorsprogram, individuella elevers resor genom skolan, transspråkande och delaktighet. En fallbeskrivning handlar om att stärka specialpedagoger och speciallärare i Sverige genom ett forum för nätverkande och professionsutveckling.
– Jag hade turen att träffa specialpedagogen Viktoria Lundström i Paris, där vi båda medverkade på den internationella inkluderingskonferensen på Unesco. Vi pratade mycket om hur framtiden kan komma att se ut för vår profession och vad som kan göras för att stärka den i stället för att utarma den.
Det är lärorikt att se hur andra länders kulturer påverkar synen på inkludering och samhällets förutsättningar.
Ur detta föddes forumet LION, en akronym för Learning, Inclusion, Opportunities, Networking. Helena Wallberg och Viktoria Lundström vill pröva om en serie digitala kompetensutvecklingsträffar kan vara ett sätt att stärka professionen både individuellt och som grupp.
– Vi tror att det finns en potential i detta eftersom det är kostnadsfritt och inte ingripande i vardagen på det sätt som andra insatser kan och måste vara. Och intresset har varit enormt. Vi tror inte att det är slump, givet de förändringar som aviseras politiskt och det tryck som många upplever på specialpedagogik, utifrån ett ganska gammaldags synsätt.
I den europeiska gruppen har specialpedagoger hög status och anses vara av stor vikt för utvecklandet av inkludering. Men även om andra länders skoldebatt inte är lika politiserad och polariserad som den svenska så känns vissa delar av den igen – diskussionen om specialpedagogiska åtgärder som lärare lämnas ensamma med är lika lite ”typisk svensk” som specialpedagogik i stort.
– En rektor på Malta frågade mig hur man gör i Sverige för att få lärare och specialpedagoger och andra ”specialister” att samarbeta mer, berättar Helena Wallberg.
– Och en rektor från Ungern efterfrågade mer specialpedagogisk insikt, eller snarare inkluderingskompetens, hos lärarna och funderade över hur det ska åstadkommas när de inte har specialpedagoger på skolan. När jag berättade att specialpedagoger är ett utrotningshotat släkte i Sverige blev de förvånade. ”Varför då?” undrade de.
Inkluderingsprojektet inleddes med samtal om skola, undervisning och professionell utveckling i ett klassrum i en skola på Malta.
– Sedan reflekterade några över om det kanske är för att specialpedagoger som har högre utbildning och lön kostar för mycket. ”Kanske vill man spara pengar i Sverige genom att ta bort denna dyrare yrkesgrupp?” funderar de. Jag erkände att jag faktiskt inte hade tänkt så, vår svenska debatt tar ju bara upp att inkludering är ett sätt att smygspara pengar. Men här kanske finns stoff till andra konspiratoriska tankar? Det tycker i varje fall mina europeiska samarbetspartners!
LION – Learning, Inclusion, Opportunities, Networking
Lion är ett öppet och kostnadsfritt forum för specialpedagoger och speciallärare i Sverige. Detta forum är en del av organisationen International Forums for Inclusion Practitioners, IFIP. Genom att delta i LION får man tillgång till nätverkande och erfarenhetsutbyte med kollegor i Sverige. Som medlem i IFIP får man också tillgång till andra fora för att möta kollegor över hela världen.
Erasmus+ partnerskap
EU har ett program för samarbete och utbyte mellan länder i Europa. Ett partnerskap inom Erasmus+ ska främja nätverkande och innovativa metoder för skolutveckling med fokus på inkludering. Projekten ska bidra till utveckling av fyra prioriterade områden; inkludering och mångfald, grön hållbarhet, digital omställning och aktivt medborgarskap.
LÄS ÄVEN
Larmrapport: Otillräcklig kvalitet i särskilda undervisningsgrupper
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.
Skolutveckling Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Fackböcker
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
Krönika Anne-Marie Körling har precis haft sin sista lektion med elever. Specialläraren Niclas Fohlin hyllar här sin största förebild.
Debatt ”Vi håller med Linnea Lindquist om att det är viktigt att lära barn att skilja på rätt och fel, men vi menar också att det spelar stor roll hur”, skriver lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin i en slutreplik i ”skamdebatten”.
Debatt Det handlar om ”pedagogiska knep och vår fingertoppskänsla”, svarar Linnea Lindquist, efter att lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin reagerat på hennes ledartext om att skriva in skambestraffning i skollagen.
Debatt ”Våra elever förtjänar att vara i en skola som präglas av lärande och utveckling, inte av rädsla och skam”, svarar lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin Expressens Linnea Lindquist.
Krönika ”Vi får tänka att för just det här barnet betyder det allt om jag kan hjälpa, och det får vara gott nog”, skriver specialpedagogen Eva Augustsson i sin nya krönika.
Mitt jobb Som en byggnadsställning – så beskriver Ida Simberg sin roll som specialpedagog inom resursskolan.
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik – huvudtemat denna gång är specialpedagogik inom vuxenutbildningen.
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger vad de anser om detta senaste utspel från skolministern – och om EHT i stort.
Krönika När eleven knäcker läskoden öppnar sig skolans och livets alla möjligheter. Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling, berättar om en milstolpe i karriären.
Fackböcker Ungas och lokalt engagerades röster om skolan – framfiltrerade via kvalitativa forskningsmetoder.
Fackböcker En metod för integration – integration av interkulturella perspektiv i skolverksamheten.
Fackböcker Psykologen Jenny Nordin Hertzberg har skrivit en guide för alla som arbetar eller lever med traumatiskt utsatta barn och unga.
Fackböcker Metoder och hjälpmedel för elever i anpassade skolformer.
Krönika Vi kan inte förminska skolan och debatten till att enbart handla om att kunna rabbla utantill, skriver Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling.
Fackböcker Heltäckande handbok för transinkludering i skolan – främjande, förebyggande och åtgärdande, med många praktiska exempel.