Skolverkets replik: Vi tar visst hänsyn till kritiken
Anna Westerholm, chef avdelningen för läroplaner på Skolverket, svarar på specialläraren Inger Fridolfssons kritik.
Vi lärare debatt Inger Fridolfsson skriver i sin debattartikel att lärarnas synpunkter inte har någon betydelse i sammanhanget. Här håller Skolverket dock inte med, skriver Anna Westerholm på Skolverket.
I en debattartikel i Grundskolläraren lyfter Inger Fridolfsson farhågor om att Skolverket i sin översyn av de nationella bedömningsstöden inte har lyssnat in kritiken och inte kommer göra ett rejält omtag i den pågående översynen av bedömningsstöden. Vi vill understryka att Skolverket är medvetna om den kritik som har förekommit och att myndigheten arbetar intensivt med översynen. Vi ska ta fram ett material som ska ge lärarna tydligare stöd i att identifiera vilka elever som behöver stöd och på vilket sätt det stödet ska ges. Det är samtidigt viktigt att bedömningsstödet också kan bidra till att identifiera de elever som kommit längre i sin kunskapsutveckling och behöver ytterligare stimulans.
”Mätsäkerheten måste bli högre”
Dagens bedömningsstöd har flera år på nacken. Vi ser att mätsäkerheten måste bli högre och vi behöver säkerställa att materialen ligger på rätt nivå. Men det räcker inte. En bra revidering startar med en ordentlig analys av vad som behöver utvecklas och det i sin tur kräver att vi har örat mot rälsen och att vi tar till oss de synpunkter som finns. Därför välkomnar vi kritiken och använder oss av den i översynen.
Det nationella bedömningsstödet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Inger Fridolfsson skriver i sin debattartikel att lärarnas synpunkter inte har någon betydelse i sammanhanget. Här håller Skolverket dock inte med. Vi inhämtar alltid synpunkter från såväl verksamma förskollärare och lärare som forskare och experter inom området. Vi tittar alltid på det aktuella forskningsläget och samverkar med andra relevanta myndigheter och aktörer inom området. Så kommer vi att göra även denna gång.
Anna Westerholm, chef avdelningen för läroplaner på Skolverket
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Grundskolläraren
Läs alla våra artiklar i granskningen av läsa-skriva-räkna-garantin
”Garantin” döms ut av både lärare och forskare
Låga krav – då godkänns elever som inte kan läsa och skriva
Elever slussas vidare – utan grundkunskaper
Lärarstudenten: Vi får inte lära oss hur man lär barn att läsa
Hård kritik mot tidiga mattegarantin
Kartläggningen i matematik leder lärarna fel
Så brister kartläggningen av språket i förskoleklass
Sveriges Lärares krav på Skolverkets nya testmaterial
Så brister skolornas arbete med läsa-skriva-räkna-garantin
Så upptäcker de svårigheterna som nationella proven missar
Edholm efter massiva kritiken: ”Måste göras om i grunden”
Jarnlo: Ett gigantiskt svek att inte alla får lära sig läsa i skolan
Debatt: Nu måste Skolverket sluta slå ifrån sig kritiken
Skolverkets replik: Vi tar visst hänsyn till kritiken
Slutreplik: Så minskar ni risken för nya misslyckanden, Skolverket