Sveriges Lärare: Lagstifta om fritidshemmets lokaler

Foto: Fredrik Karlsson/Bildbyrån

Ändamålsenliga lokaler är viktigt för att eleverna överhuvudtaget ska vilja vara på fritidshemmet, menar Pontus Larsson, lärare i fritidshem och ledamot i Sveriges Lärares förbundsstyrelse. Illustration: Emma Hanquist.

För att kunna ge fritidshemmen bättre förutsättningar när det gäller lokaler krävs lagändringar. Det menar Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
– Utan bra verksamheter riskerar vi att barnen går hem från fritids och i förlängningen lockas till gäng på fritiden.

”Med orimliga förutsättningar” är titeln på en rapport om arbetsmiljön i förskolan och skolan som Sveriges Lärare har publicerat. I rapporten framgår att var fjärde lärare anser att undervisningslokalerna inte är ändamålsenliga. Bland lärare i fritidshem svarar drygt hälften att undervisningslokalerna i ganska liten utsträckning eller inte alls är ändamålsenliga. Det visar på det största missnöjet bland samtliga lärargrupper. Drygt hälften av lärarna i fritidshem anser även att skicket på lokaler och inredning är ganska eller mycket dåligt.

– Fritidshem ska finnas men de ska helst inte kosta. Det kan vara en förklaring till resultatet. Många skolor prioriterar inte fritidshemmet och då blir det tillfälliga lösningar. Jag har själv jobbat i korridorer och varit utan lokaler periodvis, säger Pontus Larsson, som är ledamot i Sveriges Lärares förbundsstyrelse och har arbetat som lärare i fritidshem sedan 1994. 

Pontus Larsson, Sveriges Lärare.

Skapar stress hos lärarna i fritidshem

Dåligt anpassade lokaler eller att sakna egna lokaler skapar stress hos yrkesgruppen. Till exempel blir det svårt att hinna förbereda verksamheten innan barnen kommer, betonar Pontus Larsson. 

– Grundskolans verksamhet går alltid först. Det blir i alla fall känslan. När fritidshemmet inte får rätt förutsättningar blir det som att säga till en busschaufför att du ska köra buss men du får en lastbil.  

När lokalerna inte är inspirerande eller erbjuder olika aktiviteter så kan det leda till att många barn går hem tidigt i stället för att vara kvar på fritidshemmet, menar Pontus Larsson, som även är ordförande för Sveriges Lärare i Karlstad.

– Ska vi göra något för barnen som behöver tillsyn och meningsfull fritid, och i förlängningen undgå dåliga vanor och gängbildning, så behöver vi ha dem på fritids så länge som möjligt. Då behövs en verksamhet med bra kvalitet.

För att kunna förbättra situationen på riksnivå krävs en ny reglering, menar Pontus Larsson.

– Mycket handlar om pengar och så länge det inte finns lagstadgat om fritidslokalerna så är det svårt med förändring. Nu har Sveriges Lärare en diskussion om reglering av storleken på barn- och elevgrupper och hur lokaler ska vara utformade. En sådan förändring skulle göra skillnad.

Fritidshemmet glöms bort när skolor byggs

I Karlstad brukar Sveriges Lärare hänvisa till brandskydd och ventilation när det gäller hur många personer som får vistas i en lokal.

– Det är lagstadgat och man får gå via Arbetsmiljöverket. Men det är en trög hantering.

Pontus Larsson menar att de som ritar skolor ibland ”glömmer bort” att fritidshemsverksamheten finns. Han nämner exempel från Karlstad där ett bollplank har placerats ut mot vattnet och ett uteförråd utan hyllor. På en nybyggd skola har fritidshemmet placerats på andra våningen.

– Då kanske man måste förflytta barngruppen sista timmen för att inte entrén till skolan ska hållas öppen.

Totalt har 2 342 lärare i förskola och skola i Sveriges Lärares medlemspanel svarat på undersökningen, som publicerades före sommaren. Det ger en svarsfrekvens på 46 procent. Det största arbetsmiljöproblemet som lärarna anger är hög arbetsbelastning följt av för stora grupper. 

Krav från Sveriges Lärare:

”Tillgång till ändamålsenliga, anpassade och välrustade lokaler samt utomhusmiljöer måste lagstadgas.”

Källa: Sveriges Lärares rapport ”Med orimliga förutsättningar. En beskrivning av arbetsmiljön i skolan och förskolan.”

Ändamålsenliga lokaler i fritidshemmet

”Gestaltningen av fritidshemmets inomhus- och utomhusmiljö påverkar förutsättningarna för att bedriva en varierad pedagogisk verksamhet. Det behöver finnas utrymme för lek, rörelse, skapande arbete samt mer intellektuellt arbete. Det behöver även finnas platser där eleverna kan dra sig undan för koncentration eller vila, samt med fördel även utrymme att lämna pågående elevarbeten framme vid dagens slut.”

Källa: Boverket om fritidshemmets lärmiljöer