En undersökning från Sveriges Lärare visar att de flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad förbundet anser är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen. Frågan ligger högt på dagordningen i avtalsrörelsen och även i en utredning som snart ska presenteras.

Det här med likvärdigheten i landets förskolor. Borde det inte vara självklart att förskolorna håller samma kvalitet var i landet man än befinner sig? En vän berättade att när hon lämnade sin ettåring till familjens första förskola satt dottern mest på golvet och rullade med en boll för sig själv. När de sedan bytte förskola fick dottern en helt annan stimulans. ”Om hon suttit kvar där på golvet tills hon var 1,5 år hade hon inte utvecklats lika mycket som hon gjorde på den nya förskolan”, konstaterar min vän. Det är oroväckande. 

En undersökning från Sveriges Lärare visar att de flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad förbundet anser är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen. Och skillnaderna är stora mellan kommunerna. I den ena har förskollärarna en avtalad planeringstid på sju timmar i veckan,
i den andra två timmar. Och även om det finns ett lokalt avtal vittnar många om att de ändå inte får ut planeringstiden. 

Förslag väntas från utredning

Nu är avtalsrörelsen i gång och ett av Sveriges Lärares viktigaste mål är att få till en nationell reglering av planeringstiden. Hur det går återser förstås att se. Snart presenteras även en utredning med skarpa förslag på hur många planeringstimmar förskollärare minst behöver. Läs mer om det i vår granskning.

Sveriges Lärare har förresten bestämt att de ska säga ”lärare i förskolan” i stället för förskollärare, och kommer att jobba för att den benämningen får fäste i samhället. Detta för att inskärpa att förskollärare är lärare precis lika mycket som alla andra lärare. För oss som är insatta i förskolan känns det kanske som ett onödigt ordvrängeri, självklart är förskollärare också lärare. Men utåt, mot omvärlden, kanske det gör skillnad? Presenterar du dig som lärare? 

Lyssna på Förskolan här: