Kravet inför Hök25: Reglera förskollärarnas planeringstid
![](/contentassets/09744ad8cf7945e590a7b316647ec867/elisabet-mossberg.jpg?width=892&height=501&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Elisabet Mossberg är tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare.
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.
LÄSTIPS: Få mer planeringstid – det här har du rätt till
Lagstiftning eller avtal. Båda vägarna står öppna, men en reglering av undervisnings- och planeringstid för lärarna är Sveriges Lärares viktigast krav i avtalsrörelsen, där motparten är Sveriges kommuner och regioner, SKR, och Sobona.
Att stifta nya lagar tar tid, och Sverige har som bekant en tradition av att göra upp mellan parterna, vilket är den troliga utgången även när det gäller reglering av planeringstiden.
– Vi har diskuterat vad som är rimligt utifrån uppdraget som lärare i förskolan har. Vi har pratat om timmar eller andel av tjänst. Undervisning och planering måste balanseras och det är något vi får föra en dialog om med våra motparter, säger Elisabet Mossberg.
Säg till rektorn när tiden uteblir
Hon poängterar vikten av att alltid göra rektor uppmärksam på när planeringstiden uteblir.
– Här rök en planeringstid, hur tar jag igen den? Den frågan ställs alltför sällan, säger hon.
Hur det slutligen blir med regleringen av planeringstiden återstår dock att se. Avtalsrörelsen har många olika parter och kommer att pågå under nästan hela året. Elisabet Mossberg säger att det därför är svårt att sia om utgången. Men Sveriges Lärares vilja är att regleringen ska gälla alla.
– Att vi hamnar rätt är de centrala parternas gemensamma ansvar, säger hon.