Så lyckades förskollärarna få avtal om planeringstid

Sveriges Lärare i Malmö förhandlade fram ett lokalt avtal om planeringstid som ger förskollärarna i kommunen fem timmar planeringstid, berättar förskolläraren och lokala ombudet Johan Eckman.

Runt en tredjedel av landets kommuner har lokala överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. I Malmö lyckades lärarna få till ett avtal 2017, som nu blivit ännu bättre sedan rikt­linjerna har reviderats.

Att avtalet kom till stånd för åtta år sedan har en något annorlunda förklaring. Det var nämligen så att arbetsgivaren hade gjort sig skyldig till ett MBL-brott i en annan förhandling och skulle få böta. Men då fick de ett förslag från fackligt håll de inte tackade nej till; att i stället för att betala böter gå med på att sätta sig vid förhandlingsbordet och diskutera ett kollektivavtal för förskollärares reflektionstid. 

– Det var en ganska oproblematisk process, sägs det. Första paragrafen i avtalet handlar om varför planeringstid behövs för att säkerställa kvaliteten och det var ju lätt att komma överens om. Därefter var det bara att gå vidare och bestämma ramarna, berättar förskolläraren Johan Eckman, lokalt ombud och även ledamot i Sveriges Lärares Nationella skolformsförening för förskolan. 

Planeringstiden ska schemaläggas

Avtalet om fem timmar per vecka för förskollärare, tre för pedagoger och två för barnskötare har gällt allt sedan dess. I och med den senaste revideringen, som stod klar för cirka ett år sedan, specificerades hur timmarna skulle läggas på individ- och arbetslagsnivå – inte som tidigare då även område och enhet inkluderades. 

– Vi är väldigt nöjda med revideringen. I avtalet står också att planeringstiden ska schemaläggas, det är viktigt. Annars blir det sårbart. Planering är ingenting som kan göras bara när man har en paus eller ”när verksamheten tillåter”. Ska vi följa vårt uppdrag utifrån vad som står i styrdokumenten måste vi också få förutsättningar för det, påpekar Johan Eckman. 

”Inte tillräckligt”

I vilken omfattning avtalet helt följs i Malmö är svårt att säga. Johan Eckman berättar att det ser väldigt olika ut. 

– På vissa förskolor är barnen på plats som mest mellan klockan 9 och 15, och då är det lättare att ta ut sin planeringstid. På andra håll är det full beläggning hela dagen, och då blir det mer komplicerat. Men nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, och det är rektorn som ska se till att det finns rätt förutsättningar, säger han. 

Är fem timmar som ni har i Malmö tillräckligt? 

– Det korta svaret är nej. Fem timmar är visserligen en bra start, men ingenting vi tänker nöja oss med. Det är klart att det behövs mer än så. Planeringstid är också något som måste börja regleras nationellt och inte lokalt i kommunerna. Förutsättningarna måste vara samma för alla Sveriges förskollärare i förskolan, säger han.