Hjärnforskaren: Så nöter man på ett smart sätt

Foto: Vi Lärare/Kajsa Göransson

Torkel Klingberg är professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet.

I stället för att repetera fyra gånger samma vecka bör repetition portioneras ut vid väl valda tillfällen.
– Distribuerad repetition skulle vara oerhört kraftfullt om det praktiserades i skolan, säger Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap.

Repeterar vi inte det vi läst, sett och hört så kommer vi att glömma bort det mesta. Det är ingen nyhet. Redan på 1800-talet testade psykologen Hermann Ebbinghaus systematiskt sitt minne och presenterade sin berömda glömskekurva.

Betydligt mindre kända är de efterföljande vetenskapliga studier som visat hur minnet kan stärkas på ett mycket effektivt sätt, menar Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap.

Det handlar om ”distributed practice”, även känt som fördelad inlärning, som kallats ett av 1900-talets mest negligerade vetenskapliga fynd. Det går ut på att repetitionen sprids ut över tid med gradvis ökade intervaller.

Eleverna lär sig effektivare

Att planera undervisningen så att repetitionstillfällena fördelas på rätt sätt kräver organisation och planering från läraren. Men det behöver inte betyda att mer tid läggs på repetition, utan snarare att tiden används mer effektivt, menar Torkel Klingberg.

– I förlängningen innebär det ju tvärtom att man sparar tid, eftersom eleverna lär sig på ett effektivare sätt, säger han.

Använder sig lärare av den här strategin?

– Det kan jag inte svara på. Men tyvärr har lärarutbildningen riktat in sig mer på sociokulturella teorier än på praktiska psykologiska och kognitivneurovetenskapliga principer för hur inlärning sker. Det är mycket sorgligt.