![](/globalassets/repetition-halsta-skola-02.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Att övningarna har samma struktur, även om innehållet som repeteras byts ut, gör att eleverna alltid vet vad de ska göra, till exempel när det är dags för en ”brain dump”, berättar Erika Bylund.
Lärarna Johanna Nilsson, Maria Andersson Ekman och Erika Bylund undervisar i olika ämnen och årskurser, men arbetar alla med framplockning på ett likartat sätt.
Fokus
Fem minuters repetition på alla lektioner, i alla ämnen. På Håsta skola i Hudiksvall har testbaserat lärande blivit en självklar del av skoldagen.
– Enkelt men otroligt effektivt, säger forskaren Bert Jonsson.
Skriv ned allt du kommer ihåg om Sveriges riksdag. Ställ tre frågor till din kompis om Egyptens pyramider. Kolla om fyrans multiplikationstabell sitter med hjälp av flashcards.
Det handlar inte om några avancerade, tidskrävande övningar. Tvärtom är principen för testbaserat lärande enkel: Eleverna får på olika sätt testa vad de minns från tidigare lektioner och träna på att plocka fram informationen från långtidsminnet.
Bert Jonsson
Ändå är det en oerhört effektiv form av repetition som gör att kunskaperna fastnar, enligt Bert Jonsson, docent i psykologi och professor i beteendevetenskapliga mätningar.
– Det är ett komplement till undervisningen som vi vet fungerar. Metoden har ett överväldigande stöd av hundratals studier. Den är också lätt att implementera i en skolkontext, säger Bert Jonsson.
Tillsammans med forskarkollegor från Umeå universitet har han introducerat repetitionsmetoden på flera skolor. En av dem är Håsta skola, en F–6-skola i Hudiksvall, som började jobba med testbaserat lärande för tre år sedan.
Här har lärarna, med forskarnas stöd, tagit fram och testat olika övningar som alla kan ha nytta av i undervisningen, oavsett årskurs och ämne, berättar Erika Bylund, förstelärare i svenska.
– Varje lärare måste så klart anpassa innehållet i en uppgift till det aktuella ämnesområdet, men uppgiftens struktur behöver inte ändras. Alla kan arbeta med framplockning på ett likartat sätt, säger hon.
Att övningarna har samma struktur, även om innehållet som repeteras byts ut, gör att eleverna alltid vet vad de ska göra, till exempel när det är dags för en ”brain dump”, berättar Erika Bylund.
Många lärare på skolan har valt att inleda lektionerna med en övning där eleverna arbetar aktivt med framplockning i fem till tio minuter. Det kan till exempel handla om att eleverna får göra en ”brain dump” och skriva ned allt de minns från förra lektionen.
– Det upplägget funkar oavsett om ämnet är geometriska objekt, asagudar eller fotosyntes. I och med att eleverna känner igen övningarnas upplägg, så behöver de inte heller lägga någon tid på att lista ut hur de fungerar, säger Erika Bylund.
Att övningarna används av alla lärare och att kollegorna delar erfarenheter med varandra har gjort det lätt att införliva repetitionsarbetet i undervisningen, tycker Johanna Nilsson, lärare i årskurs 3.
– Den stora förändringen är att det inte bara är jag som lärare som repeterar det vi arbetat med, utan att eleverna själva är aktiva och att alla på ett strukturerat sätt får göra en framplockning av kunskap. Det handlar inte om att göra om hela lektionsupplägg, utan om att lägga till ett moment, säger Johanna Nilsson.
Läraren Maria Andersson Ekman, som undervisar i förskoleklass, håller med.
– Övningarna är korta och inarbetade, så det är inte särskilt krävande varken för eleverna eller för oss lärare. Men vi har ändå fått ett mycket grundligare och mer strukturerat repetitionsarbete, säger hon.
Om det också har förbättrat elevernas långsiktiga lärande och resultat är för tidigt att svara på, enligt Erika Bylund. Men redan nu har lärarna haft nytta av metodiken, menar hon.
– Det blir väldigt tydligt för oss vad eleverna kan och – framför allt – vad de inte kan. Det gör att vi lättare kan identifiera svårigheter och planera hur vi ska rikta den fortsatta undervisningen.
Upplever era elever framplockningen som trist tragglande?
– Nej, tvärtom. Eleverna gillar tydligheten. Att de vet vad som förväntas av dem och att övningarna återkommer har skapat ett lugn, säger Erika Bylund.
Fem råd från forskaren Bert Jonsson och lärarna på Håsta skola till lärare som vill börja arbeta med testbaserat lärande.
Lärarnas larm: Därför nöter vi för lite i skolan
Wyndhamn: Skolan har skadligt stort fokus på analys
Forskaren: Att lyckas är viktigare drivkraft än lust
Både kunskapssyn och läromedel måste uppdateras
Här får eleverna repetera smart – i alla ämnen
Hjärnforskaren: Så nöter man på ett smart sätt
Forskning Forskaren: Den emotionella stöttningen har stor betydelse för nyanlända elever.
Krönika ”Det är tydligt att nedräkningen mot de nationella proven har börjat.”
Forskning Lektorn: ”Eleverna behöver förberedas ordentligt om argumenten ska kunna bli hållbara.”
Vi lärare debatt Svenskläraren: Fyra skäl till att lyriken bör bli en ledstjärna i klassrummet.
Forskning Så stärker språklärare elevernas muntliga kommunikation.
Krönika ”Läsning kan ta emot men jag känner bara: kom igen!”
Introduktionsprogrammen ”Elevernas språkutveckling är ett ansvar för samtliga lärare.”
Vi lärare debatt ”Den som inte kan skriva en korrekt svenska ska heller inte uttala sig!”
Vi lärare debatt ”Låt läsrevolutionen även inkludera vuxenutbildningen.”
Forskning Forskaren: ”Varenda lärare jag talade med betonade bristen på tid.”
Krönika Högstadieläraren om att ”Gen Z” är skeptiska till det politiska systemet.
Krönika ”Att tröskeln är så låg innebär att övningen verkligen kan göra stor skillnad.”
Krönika ”Numera känner jag att jag äger min SO-undervisning.”
Annat ”För väldigt många som läser på SFI innebär provet en stor, energikrävande oro.”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika Svenskläraren om varför hon är tveksam till Skolverkets läslistor.
Vi lärare debatt ”Mer än någonsin är det viktigt att vi lär ut kritiskt tänkande i skolan.”
Krönika Svenskläraren om att eleverna inte ens har en bokhylla hemma.
Böcker Jultips: Fem romance-verk med lärare i fokus.
Guider & tips Forskarens fem bästa tips.
Reportage Historieläraren: De flesta har sökt av rent intresse och då är betyget inte det primära.
Lärarutbildning ”Önskade alltid mer av den verksamhetsförlagda delen.”
Läromedel Läraren: Eleverna tyckte att det var lärorikt och spännande.
Krönika ”Den lärare som har känt sig tveksam till det har avfärdats som funkofob.”
Lyssneläsning Professorn: ”ILT och andra edtech-bolag lever på skolans problem.”
Lyssneläsning Docenten: Många har svårt att koncentrera sig.
Krönika ”Aha – du vill inte sätta honom i skiten?!”
Timplaner ”Att vi får betala för reformen genom merarbete är häpnadsväckande.”
Forskning Forskaren: Eleverna erbjuds inte tillräckliga möjligheter att utveckla sin litterära kompetens.
Forskning Forskaren: ”Skönlitteratur får inte reduceras till färdighetsträning”.
Krönika SO-läraren: Skapar helt andra möjligheter att gräva djupare i ämnet.
Lyssneläsning Företaget: ”Inlästa läromedel passar alla, oavsett ämne.”
Forskning Forskaren om hur studiehandledare på modersmålet kan ta större plats i undervisningen.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift chockar eleverna: ”Men då fuskar vi ju!”
Krönika ”Det är allas vårt ansvar att vända den här hemska krisen.”
Lyssneläsning Skolministern: ”Granskningen uppmärksammar en mytbildning som är väldigt skadlig.”
Krönika Svenskläraren: Billiga, enkla lösningar fixar inte skolans trasiga och undernärda system.
Lyssneläsning Läraren: Jag är medberoende i ett havererat system.
Lyssneläsning Agneta Gulz: De här eleverna får sina livsmöjligheter kraftigt begränsade.
Lyssneläsning ”Lyssneläsning har blivit ett ’billigt’ alternativ till att sätta in stödinsatser”
Lyssneläsning Högstadieläraren om varför elever får lyssneläsa i skolan.
Lyssneläsning ”Läsning är lösningen – det finns ingen genväg.”
Lyssneläsning Skolverket: Att lyssna är inte ett fullgott alternativ till att läsa.
Lyssneläsning ”Att vi fokuserar så mycket på läsning har inneburit att lyssningen har fallit bort.”
Krönika ”Det många tagit för givet sker innanför skolans väggar är uppenbarligen inte alls självklart längre.”
Krönika ”Det är en chans/risk på 25 procent att eleven lottas till ett specifikt ämne.”
Forskning Forskaren: I Sverige har ämnet inte ägnats något större intresse.
Forskning Forskaren: Finns en risk att vi sviker eleverna.
Moderna språk ”De väljer inte bort tyskan av ointresse.”
Modersmålsundervisning ”Jag vill att eleverna ska känna stolthet över sitt modersmål.”