Forskaren: Att lyckas är viktigare drivkraft än lust

Foto: Noak Martinsson/Getty Images

Sara L Bengtsson, docent i psykologi vid University of East Anglia i England.

Repetition är inte ett straff som sänker elevers motivation, menar forskaren Sara L Bengtsson. Tvärtom visar forskning att vi anstränger oss mer när vi gör en uppgift ofta och känner att vi lyckas.

Att elever blir stökiga och omotiverade när undervisningen återvänder till gammalt innehåll är en uppfattning som återkommer i Ämneslärarens undersökning.

Flera lärare beskriver att eleverna snabbt vill vidare till nästa grej och att de inte orkar med ”tråkig” repetition.

Men att repetera är inget straff, menar Sara L Bengtsson, docent i psykologi vid University of East Anglia i England.

– Repetition gynnar barnen något oerhört. Gör du något många gånger så kommer du att känna dig lugnare och tryggare. Repetition ger en känsla av kompetens som är så stärkande för självförtroendet, säger Sara L Bengtsson.

Just känslan av kompetens – som byggs upp när vi upprepar och blir välbekanta med ett innehåll – styr också hur hårt vi kommer att anstränga oss för att klara en uppgift, enligt Sara L Bengtsson.

Tillsammans med en forskarkollega har hon undersökt det sambandet i en ny forskningsstudie.

– Vi såg att det var två aspekter som förutspådde ansträngning – känslan av kompetens och hur ofta man gör en aktivitet, säger Sara L Bengtsson.

Går att repetera med variation

Är repetition välgenomtänkt, frekvent och varierad behöver den med andra ord inte leda till att eleverna ledsnar, utan kan tvärtom stärka deras drivkraft.

Forskning har också visat att det är viktigt att en uppgift känns intressant och lagom utmanande för att den ska kännas värd att genomföra. Däremot finns det mycket litet vetenskapligt stöd för idén om att vi anstränger oss mer för att något är ”kul”, enligt Sara L Bengtsson.

– Sen tror jag att det är en missuppfattning att repetition måste vara tråkigt. Upprepning behöver inte betyda att man gör samma sak hundra gånger. Det går att repetera med variation.

Därför är det bra att lära sig saker utantill

Sara L Bengtsson om varför det är viktigt att lära sig vissa saker utantill:

  1. När vi lär oss saker utantill och lär oss att bemästra en uppgift, förändras hjärnans sätt att bearbeta informationen. Frontala och parietala hjärnområden, som styr vår uppmärksamhet, behövs inte längre i samma utsträckning. Eftersom uppgiften tar mindre energi frigörs utrymme att ta emot ny information.
  2. Återkommande upprepning av något gör att hjärnans anatomi förändras. Den vita substansen i hjärnan, som isolerar nervcellernas spröt, blir tjockare. Det gör att signalerna inte läcker ut på sin färd genom hjärnans olika områden och att de kan färdas snabbare. Hjärnan blir mer effektiv.
  3. Upprepning gör att kommunikationen mellan olika områden i hjärnan, som är viktiga för oss när vi utför en uppgift, förbättras och förstärks. Det leder till att vi får ett välbefinnande och en känsla av kompetens. Vi känner oss stärkta och mer ”klarsynta”.