AnnaKarin: Därför är jag danslärare

AnnaKarin Lagnebäck Karlsson är danslärare på Luleå Kulturskola.

AnnaKarin Lagnebäck Karlsson är danslärare på Luleå Kulturskola. Här berättar hon varför hon är lärare, och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.

  • Därför är jag lärare

– Jag har haft fantastiska lärare som inspirerade mig till att vara nyfiken, ut­forskande och kreativ och har fått möjlig­het att gestalta kunskap med olika estetiska ämnen. Dansen blev tidigt en stor del i mitt liv. Jag har alltid haft tusen frågor och tyckt om att tänka och samtala med andra. Jag har alltid velat bli lärare och det är ett livsviktigt arbete.

– Att möta barn och unga, ta del av deras tankar och personlighet och vara i lärandeprocesser – jag vill påverka elever så att de blir empatiska och tänkande indi­vider som tror på sig själv och sin förmåga, som kan skapa, samarbeta, uttrycka sig, vara demokratiska medborgare och ha ett bra liv.

– Det är kreativt och spännande att prova nya vägar, reflektera tillsammans, ta in forskning och omsätta det i arbetet med kollegor och elever. Att man aldrig blir färdig, alltid är på väg i rörelse.

  • Då känner jag extra glädje

– Det gör jag ofta! Att se elever utveck­las och lyckas med smått och stort, ta del av deras lärandeprocess. Jag känner glädje när elever berättar hur mycket skolan be­tyder för dem och hur de tagit med sig saker som fått en stor positiv påverkan i deras liv. Att vara i kreativa samarbeten ämnesöverskridande med andra lärare är också positivt.

  • Om jag var skolminister för en dag skulle jag:

– Då skulle jag arbeta för mer resurser till skolan, för att lärarna och eleverna ska lyckas. Jag skulle jobba för en kulturskolelag så kulturskolan får sin plats i skolan som den utbildning den är och jag skulle föreslå en avgiftsfri kulturskola för alla (som i Luleå). Forskning stödjer hur viktiga estetiska ämnen är för barns och ungas utveckling.