Alicia Eriksson: Därför är jag speciallärare

Foto: Lena Larsson

Alicia Eriksson är speciallärare inom svenska och matematik och specialpedagog på Aggerudsskolan i Karlskoga.

Alicia Eriksson är speciallärare inom svenska och matematik och specialpedagog på Aggerudsskolan i Karlskoga. Här berättar hon varför hon är lärare, och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.

  • Därför är jag lärare:

– För glädjen att få arbeta med elever och mina skickliga kollegor varje dag. Jag får vara delaktig en kort men viktig period i barns och ungas liv. Jag drivs än i dag efter 30 år i yrket av möjligheterna att ge elever en bra start.

– För många elever är skolan och vuxna som finns där den trygga punkten. Utifrån det så är det ett av de vackraste yrken man kan ha.

  • Då känner jag extra glädje:

– När jag får vara med och se att elever trivs och lyckas i skolan. Det krävs mycket av elever för att kunna navigera sig genom en skoldag. Skolan är en komplex värld. Jag känner också en kollegial glädje när mina kollegor och jag lyckas i undervisningen.

  • Om jag var skolminister för en dag skulle jag …

– ... på riktigt skapa förutsättningar för ökad likvärdighet. Eftersom en väl fungerande skolgång är en friskfaktor behöver skolan resurser som möjliggör och som är i relation med insatser som eleverna skyndsamt har rätt till.

– Jag skulle också verka för samverkan samt en sammanhållen elevhälsa där tvärprofessionell kompetens är en självklarhet. Det finns det ett stort behov av, och det anser jag att elever också har rätt till.