Petra Johansson: Därför är jag förskollärare

Foto: Mathias Bergeld

Petra Johansson är förskol­lärare i förskoleklass på Garnvindeskolan i Ale kommun.

Petra Johansson är förskol­lärare i förskoleklass i Ale kommun.
Här berättar Petra om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.

  • Därför är jag lärare:

– Jag alltid velat arbeta med barn. Vilket yrke jag än provade på som ung kom jag alltid tillbaka med att arbeta med barn. Det är en sådan glädje att få vara med och hjälpa till att utveckla dessa individer.

– Den ena dagen är inte den andra sig lik, varje elev /elevgrupp är unik. Det är både utmanande och spännande. Som lärare måste man själv utvecklas, hänga med i elevers vardag och även i dagens forskning.

  • Då känner jag extra glädje:

– När det strålar i en elevs ögon av glädje eller när en elev upptäcker att de har lärt sig något nytt. Framför allt när vi har tränat, slitit och testat, oavsett vad det är, och eleven bara helt plötsligt förstår eller kan.

– Men också dessa dagliga möten med eleverna, när en elev kommer fram och säger hej, ger en kram, vill att en vuxen är med och leker eller spelar ett spel.

  • Om jag var skolminister för en dag skulle jag …

– … se till att rektorer har tillräckligt stor budget för att kunna ge lärarna de resurser som behövs för att möta varje elev där de är i sin utveckling. I dagens skola (oberoende skolform) finns det för många lärare som inte orkar med sin arbetssituation och det finns också alldeles för många elever som inte når målen eller inte längtar att gå till skolan.

– Varje elev och varje skola är unik, därför behöver varje rektor tillsammans med sina lärare få berätta vad de behöver.