Att lärare gemensamt och systematiskt utforskar sina undervisningsmetoder är effektivare än individuell fortbildning. Men det kan kräva att man frigör sig från invanda mönster och normer, skriver Per Kornhall.

Det finns en massa utredningar och skolhändelser man skulle kunna skriva om. Men mitt öga stannade vid en helt annan text. Jag tror att ibland är de viktigaste händelserna de som inte får rubriker.

Forskarna Anna Teledahl m.fl. har publicerat en artikel som är superintressant för alla som arbetar med eller tänker kring fortbildning och undervisningsutveckling. De pratar om begreppet kollektiva vanor (collective habits) som ett hinder för lärares gemensamma lärande.

De betonar att under de senaste två decennierna har forskning konsekvent visat på betydelsen av att lärare lär sig tillsammans. Att samarbete mellan lärare, där de systematiskt utforskar sina undervisningsmetoder, dvs kollegialt lärande, är effektivare än individuella fortbildningsinsatser. Men, betonar de, det finns utmaningar med ett sådant lärande. Och ett sådant problem kallar de kollektiva vanor.

Krävs vilja att utmana traditioner

De drar sina slutsatser från ett femårigt forskningsprojekt som omfattade 6 grundskolor och 50 lärare. Deras resultat är att om lärarlag vill skapa och upprätthålla ett bra kollegialt lärande måste de visa både en vilja och ett engagemang för att kritiskt omförhandla gamla traditioner och normer, det vill säga att överge gamla kollektiva vanor och skapa nya.

De måste ”komma överens om och gemensamt bygga en infrastruktur för pedagogiskt ledarskap där gemensamt undersökande underlättar djupgående förbättring av skolan.” Att utveckla undervisning på ett bra sätt gemensamt kräver helt enkelt att man bryter vanor. Vanor i klassrummet men också vanor i hur man arbetar tillsammans.

Och att göra det är inte alltid enkelt menar de. Så är det och därför är också den här artikeln ett bra verktyg att börja diskutera sådana frågor utifrån. En annan text som i mycket har samma tema och som kan användas i ett arbete med att fördjupa ett utvecklingsarbete i skolan är Katz & Ain Dacks bok ”Professionsutveckling och kollegialt lärande” (Natur & Kultur 2017).

LÄS ÄVEN:

Vi har gått vilse med kollegialt lärande som kompass

Fortbildningen lyfter med rätt förutsättningar