Jörgen Berg: Därför är jag lärare på högskolan

Foto: Nicklas Elmrin

Jörgen Berg undervisar i gitarr, gitarrmetodik och ensemblemetodik på högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet.

Jörgen Berg undervisar i gitarr, gitarrmetodik och ensemblemetodik på högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet.
Här berättar Jörgen varför han är lärare, och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.

  • Därför blev jag lärare:

– Det visste jag redan på gymnasiet att jag skulle bli. Gitarrlärare eftersom gitarr är livet och jag har aldrig funderat på att göra något annat. Jag är utbildad gitarrist och kombinerar läraruppdraget med spelningar. Det som sporrar mig är att man aldrig vet om man kommer att lyckas lära en elev det som krävs, att tvingas anpassa undervisningen, den där osäkerheten är det bästa med att vara lärare.

  • Då känner jag mig extra glad:

– Ah, det är det klassiska, när någon som inte fattar plötsligt fattar. När polletten trillar ned.

– Jag älskar när elever utifrån mycket begränsade kunskaper lyckas skapa konst utifrån det lilla de har. Att hitta studenternas uttrycksförmåga, kan man säga. Och att få vara med att utveckla lärarutbildningen och undervisningen, att påverka framtiden, utveckla samhället.

  • Om jag var skolminister för en dag skulle jag:

– Jag skulle skicka alla rektorer på utbildning så de lärde sig att alla ämnen är lika viktiga. Att de praktiskt estetiska ämnena är lika viktiga som ”kärnämnena” som man hävdar är livsviktiga för att få ett statusfyllt och välbetalt jobb. Ska man köpa en ny bil behöver någon ha designat den. Konst kräver konstnärer, musik kräver kompositörer– det är enkel matematik.  Lukta, höra, smaka, känna och se är viktiga förmågor som gör oss till fungerande, civiliserade människor. Det är märkligt att skolan missar detta.

– Och så skulle jag förbjuda vinster i skolan och förstatliga den direkt. Om vi som land är ensamma i världen om att göra något så här dåligt borde det gå att sluta med det.

– Och till sist: Höja lönerna och göra läraryrket till ett äkta legitimationsyrke och bara låta behöriga lärare få jobb.