Jonas Appelgren: Därför är jag gymnasielärare

Foto: Lisa Wikstrand

Jonas Appelgren är gymnasielärare i matematik och fysik på Akademi Båstad gymnasium.

Jonas Appelgren är gymnasielärare på Akademi Båstad gymnasium.
Här berättar Jonas om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.

  • Därför är jag lärare:

– För mig började det med ett stort intresse för matematik och naturvetenskap och att få undervisa om det var ett naturligt sätt för mig att få jobba med det. Efterhand har jag mer fastnat för möjligheten att väcka elevernas intresse för området och att hjälpa dem att förstå världen runt omkring sig och bli mer självständiga vuxna.

– Dessutom är det ett väldigt roligt, ­spännande och självständigt yrke.

  • Då känner jag extra glädje:

– När man ser att eleverna förstår något som de har kämpat med, när det ”går upp ett ljus”. Då känner jag att jag har lyckats. Framför allt i matematiken kommer en del elever med ett rejält stukat självförtroende efter många år av misslyckande.

– Att nå fram till en elev som ”hatar” matematiken och visa att de kan mer än de själva trodde är också väldigt roligt.

  • Om jag var skolminister för en dag skulle jag …

– ... inleda arbetet med att på allvar ta tillbaka kontrollen över skolan för att skapa likvärdighet. Det finns allt för stora friheter för alla dessa huvudmän att utifrån ambitionsnivå, socioekonomiska förutsättningar och inte minst vinst­intressen organisera verksamheten på sätt som ger eleverna olika förutsättningar.

– Att skolan inte lyckas kompensera för elevernas bakgrund, vilken tvärtom spelar större roll än tidigare, är ett svek mot eleverna.