Skoldirektören om frånvaro: ”Det är föräldrarnas ansvar”
Peter Bragner, Stockholms grundskoledirektör, menar att frånvaron visar på vårdnadshavares bristande engagemang för skolan.
Granskning
Det är inte med skärpt lagstiftning som frånvaron minskas. Det menar Stockholms grundskoledirektör Peter Bragner.
– Förståelsen av varför det är viktigt att eleverna är i skolan behöver öka.
När elever åker på exempelvis semester, trots att de inte beviljats ledighet, kan det uppstå en rad negativa konsekvenser, menar Peter Bragner med lång erfarenhet som lärare, rektor och skolchef.
– Förutom att den enskilde eleven missar viktig undervisning signalerar agerandet hur vårdnadshavare ser på skolan och lärandet, hur viktigt de egentligen anser det är att deras barn är i skolan.
Vilket leder till?
– Man talar om för sitt barn att de kan förhålla sig till myndigheter, lagstiftning och skyldigheter lite som de själv känner för vilket i sin förlängning kan påverka hur barnet – som elev – förhåller sig till skolan.
– Det är viktigt att vi är väldigt tydliga och stringenta med att vi har skolplikt i Sverige, att vi förväntar oss att eleverna kommer till skolan om de inte har legitima skäl att utebli och att det är föräldrarnas ansvar att se till att så sker.
Skiljer frånvaron mellan olika delar av Stockholm?
– Nej, däremot kan det vara en del skillnader när det gäller orsak och tidpunkt för frånvaron. I våra mer välbeställda områden är det vanligare med den här typen av frånvaro under vintertid medan den sker oftare i samband med sommarlovet och skolstarten i ytterområdena.
– Men oavsett tidpunkt och skäl till frånvaron visar den på ett bristande engagemang för skolan.
”Lärare slår knut på sig själva”
Peter Bragner säger att frånvarande elever kan leda till ökad arbetsbelastning för närvarande lärare.
– De allra flesta lärare vill göra sitt allra bästa för varje enskild elev. Många slår knut på sig själva i sin strävan att hjälpa elever att ta igen det som de har missat när de har varit borta från skolan.
Hur minskas frånvaro?
– Jag tror att det viktigaste är information och att öka förståelsen hos vårdnadshavare till varför barnen ska vara i skolan.