
”Vi är redan underfinansierade och har brist på förutsättningar i skolan. Synen att man kan komma och gå förvärrar situationen ytterligare och lägger sten på börda”, säger Anna Olskog.
Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog har egen erfarenhet av arbetsbelastningen som ökar med elevers frånvaro.
Granskning
En majoritet av lärarna anser att stor elevfrånvaro leder till ökad arbetsbelastning.
– En redan pressad arbetssituation förvärras ytterligare, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog.
I en ny undersökning av Sveriges Lärare uppger 30 procent av de svarande lärarna att det ofta eller ibland händer att elever är frånvarande en vecka eller mer trots att ansökan om ledighet inte beviljats.
60 procent uppger att frånvaron innebär ganska eller mycket merarbete för lärarna.
– Även min egen erfarenhet, direkt från klassrumsgolvet, är att elevfrånvaro leder till ökad arbetsbelastning för lärarna och försvårar våra möjligheter att planera och genomföra undervisning, säger Anna Olskog.
Många vårdnadshavare förväntar sig att lärare på olika sätt ska hjälpa elever som exempelvis åker iväg på en resa trots att det inte är lov.
– Nog kan vi sticka en bok i handen på eleverna, men det räcker ju inte fullt ut för att kompensera för frånvaron.
– De delar av undervisningen som omfattar att vara i klassrummet, att interagera med andra och ta plats och utrymme, blir en förlust för eleven. Det blir också en ryckighet för elevgruppen och mer arbete för läraren.
”Det försvårar våra möjligheter att planera och genomföra undervisningen.”
Anna Olskog berättar om egna och andras erfarenheter från skolor med policyn att föräldrar som exempelvis åker på resor med sina barn, trots att skolan inte har beviljat ledighet, själva får ta ansvar för den undervisning som barnen missar.
– Det kan vara ett sätt att försöka minska lärarnas ökade arbetsbelastning, men i realiteten är det svårt. Inte minst med tanke på att det är tredje part – de enskilda eleverna – som drabbas. När de kommer tillbaka till klassrummet behöver de mötas där de är.
– Jag tycker dock att det är bra att man tar ett helhetsgrepp och tydligt visar var man står.
Vad säger det om synen på skolan när föräldrar åker på semester med sina barn trots att det inte är lov?
– Det ligger nära till hands att fråga vilken syn man har på skolplikten om man på eget bevåg går emot den. Om det här utvecklas till att bli ett mer omfattande problem måste man överväga åtgärder som upprätthåller skolplikten. Vilka de är behöver i sådana fall utredas.
– Skolplikten är till för eleverna och en förutsättning för att de ska få möjlighet att nå sin fulla potential. Med tanke på att mindre än hälften av årets dagar är skoldagar bör man kunna planera in ledighet när barnen inte är i skolan.
”Vi är redan underfinansierade och har brist på förutsättningar i skolan. Synen att man kan komma och gå förvärrar situationen ytterligare och lägger sten på börda”, säger Anna Olskog.
Men det är billigare att åka till Sälen när det inte är lov.
– Som lärare ska vi inte behöva argumentera kring det. Skolplikten säger att eleverna ska vara i skolan och det är inom det området som vi ska vara.
– Vi är redan underfinansierade och har brist på förutsättningar i skolan. Synen att man kan komma och gå förvärrar situationen ytterligare och lägger sten på börda. Det är inte där vi ska vara. Vi ska ägna oss åt vårt kärnuppdrag, vilket är att främja lärande och ge alla elever möjlighet att utvecklas så långt som möjligt. Det är inte att tillhandahålla en massa särskilda önskemål som inte är inom ramen för det som vi ska göra.
Skola är en kollektiv verksamhet?
– Ja, och den här långtgående individualiseringen som har kommit att prägla samhällsutvecklingen krockar ibland med skolans möjlighet att organisera undervisning.
– Synsättet att undervisning är en kollektiv verksamhet behöver stärkas i relation till föreställningen att elevens utbildning är individuell.
Krävs det några regelförändringar?
– Det som är absolut viktigast är att lärare ges tillräckligt med tid för undervisning och för- och efterarbete. Därutöver behöver vi ha rimlig storlek på elev- och barngrupper och lärartäthet. När vi är tillräckligt rustade ökar våra möjligheter att räcka till för alla elever.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.