
Resultat i matematik, dels som andel (%) elever på respektive prestationsnivå, dels efter landets genomsnittliga poäng (medelvärde). Länderna är rangordnade efter sitt medelvärde.
Margus Pedaste, professor i pedagogik vid Tartus universitet i Estland, lyfter de digitala hjälpmedlen som en del i framgången: ”De har bevisligen höjt elevernas resultat”, säger han.
Pisaraset
”Estland är det nya Finland”, konstaterade Skolverkets generaldirektör när Pisa-rapporten presenterades.
Hur har estniska skolor blivit så framgångsrika?
– Viktigast är nog att vi har lärare med både lång erfarenhet och stort självbestämmande, säger Margus Pedaste, professor i pedagogik vid Tartus universitet.
Han berättar att esterna är stolta över att ligga där i topp med Japan och Sydkorea, före alla andra europeiska länder.
– Men vi ester är modesta, medierna här har de senaste dagarna snarare fokuserat på att vi fick ett svagare resultat än 2018 i både läsförståelse, matematik och naturvetenskap.
Men för andra länder gick det ännu sämre under pandemin. Varför blev raset mindre hos er?
– Studier har visat att våra elever är relativt skickliga på att planera sitt eget arbete, de kan klara av att arbeta självständigt och reflekterande.
Och hur har ni lyckats utveckla dessa förmågor hos eleverna?
– För att vi har en hög andel kompetenta och erfarna lärare som rustat eleverna. För några år sedan visade en genomgång att lärare i estniska skolor i snitt har varit verksamma i 22 år, snittet för OECD är betydligt lägre.
Resultat i matematik, dels som andel (%) elever på respektive prestationsnivå, dels efter landets genomsnittliga poäng (medelvärde). Länderna är rangordnade efter sitt medelvärde.
Sedan lägger han till något som kanske kan överraska en svensk publik:
– En ytterligare del i framgången är de digitala hjälpmedlen. De har bevisligen höjt elevernas resultat och lärt dem att arbeta mer självständigt.
I Sverige har den snabba digitaliseringen fått skarp kritik, nu är det traditionella läromedel som gäller. Vad säger du om det?
– Utan att kunna tillräckligt om Sverige måste jag säga att det inte låter speciellt bra. Om digitala hjälpmedel används på rätt sätt är de oerhört viktiga för lärandet.
Resultat i naturvetenskap, dels som andel (%) elever på respektive prestationsnivå, dels efter landets genomsnittliga poäng (medelvärde). Länderna är rangordnade efter sitt medelvärde.
Vidare betonar Margus Pedaste att den fem år långa estniska lärarutbildningen är en bidragande orsak till framgångarna. Han tillhör själv en av utbildarna.
– Skolorna räknar med att de lärare som lämnar oss ska ha en masterexamen.
Estlands skolframgångar har inte gått obemärkt förbi, redan 2018 var landet bäst i EU. Studiebesöken är många, nyligen tog professor Pedaste emot ett besök från Tyskland.
– De hade varit i skolor i Finland också och tyckte att arbetet i klassrummen här var snäppet bättre, att eleverna följde lärarnas instruktioner med ännu högre koncentration.
Resultat i läsförståelse, dels som andel (procent) elever på respektive prestationsnivå, dels efter landets genomsnittliga poäng (medelvärde). Länderna är rangordnade efter sitt medelvärde.
Estland har jämfört sig med Finland – och lärt av Finland – ända sedan självständigheten 1991. Nu har man gått om storebror. Vad kan det bero på?
– I Finland har skillnaderna mellan de bäst och sämst presterande eleverna ökat på senare år, vilket drar ner deras totalsiffror.
Estland är på väg i den riktningen också, berättar han. I takt med att landet moderniseras och blir rikare så ökar också klyftorna. I Estlands fall handlar det i första hand om den ryskspråkiga minoriteten.
– De har hela tiden varit socioekonomiskt svagare, men nu ökar skillnaderna mot andra grupper i landet.
Ett nära samband med det här problemet är det faktum att även Estland börjar få brist på lärare, trots att yrket alltjämt är relativt populärt. Många av de erfarna lärarna är på väg att gå i pension.
Och precis som i Sverige är det i de socioekonomiskt svagare områdena som det är svårt att hitta behöriga lärare.
– För kanske tio år sedan hade vi knappt några obehöriga lärare, idag utgör de 13 procent.
Låt vara att estniska elever uppvisar goda akademiska resultat, men en ytterligare utmaning för Estland är att elevernas sociala välbefinnande inte ligger på samma nivå. Vad gäller graden av mobbning tillhör man de sämre länderna i OECD:s mätning.
– Det är en fråga som diskuteras flitigt här, berättar han.
Medan pandemin mest har betraktats som ett problem för barns utbildning över hela världen, kan Margus Pedaste också se något positivt som kom ut av den:
– Lärare har högt anseende i Estland och mellan 2013 och 2018 fördubblades det. Nu gissar jag att det ökat ytterligare, då föräldrar under pandemin insåg vilken otrolig roll som lärarna spelade för att hålla igång elevernas studier. De förstod i ännu högre grad vilka proffs det handlar om.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”