Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.

Nu är terminen i gång och vi behöver kanske samtala om det här med vikten av planeringstid. Kanske finns det nu skolor där planeringstid precis har dragits in eller skolor där det precis blivit en självklarhet i organisationen. Planering för fritidshemmets personal, både i arbetslaget och enskilt, är avgörande för att personalen ska hinna med och tänka på vad de gör. 

Oavsett vad personalen som är anställd i fritidshemmet gör under grundskolans timmar, så är verkligheten ofta att man arbetar i en verksamhet och tjänstgör i en annan. 

Ibland går dagen så fort att peda­gogen inte ens hinner tänka på vad denne gör medan utförandet sker. Utan i efterhand konstaterar pedagogen att ”oj, vad mycket jag gjort i dag!” 

Jag är helt med på att vissa dagar ser ut så för oss som jobbar under skolans tak, men när alla dagar ser ut så behöver vi ta oss en funderare på vad som är hållbart. 

Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion.

Finns forum för reflektion på ditt fritidshem?

I skolledningen är det viktigt att vi skapar förutsättningar för reflektion och har metoder som fungerar både för den enskilda pedagogen och det stora arbetslaget. 

Det behöver finnas ett förtroende för att lärare i fritidshem planerar, genomför och utvärderar sitt arbete som vilka andra lärare som helst. 

Det behöver samtidigt finnas en handledande och stöttande funktion som utmanar och driver fritidshemmets pedagogiska verksamhet framåt så att fritidshemmets kompass alltid pekar norr mot styrdokumenten. 

Här blir reflektionen central: Finns det forum för reflektion på ditt fritidshem, enskild och tillsammans? 

Med reflektion kommer vi ner på djupet i vad som faktiskt skedde i det samtal pedagogen hörde bland eleverna mellan spader tre och hjärter tio runt det runda bordet. 

Med reflektion kan vi se om det sker en progression i gruppen, till exempel att alla greppar konceptet att hälla lagom mycket färg i paletten för att arbeta med hållbar utveckling. 

Reflektionen är en grundsten för att verksamheten ska utvecklas, fördjupas och blomma.

Frågan om kvalitet lämnar mig ingen ro

Jag föreläste på en konferens riktad mot fritidshem för ett tag sedan där vi i ett panelsamtal pratade om vad kvalitet i fritidshemmet är. 

Panelsamtalet tog plats vid tre olika datum och varje gång jag fick frågan hade jag reflekterat vidare från tillfället innan, vilket gjorde att frågan alltid var lika svår att svara på. 

Frågan ”Vad är kvalitet i fritidshemmet?” skapar i mitt huvud en massa följdfrågor, kvalitet för vem? För skolledningen, för barnen, eller för personalen? Vilket vitt begrepp ändå, en hel ocean! Där simmar jag runt och försöker förstå. 

Men här är kanske kvalitet just att få stanna upp, hinna tänka på vad man gör, använda metoder för reflektion som leder till en meningsfull verksamhet och progression. Att allt inte bara rusar på och så är terminen slut.