Förskolläraren Katrin: ”Bara dumt att bedöma barn i förskolan”
Katrin Nörthen arbetar som förskollärare i Vaxholm och är emot att barn i förskolan ska värderas eller bedömas. Foto: Johan Strindberg och privat.
Det förbjudna ordet
Förskolläraren Katrin Nörthen är kritisk till bedömning av barn i förskolan, bland annat eftersom barn utvecklas så olika. Att skolförberedelserna framöver kan gå ännu lägre ner i åldrarna ser hon också som ett orosmoln.
– Jag tycker att vi bestämmer att det räcker nu, säger hon.
Katrin Nörthen poängterar att undervisningen i förskolan på intet sätt ska jämföras med den som sker i skolan. I förskolan är det ju barnens intresse som ska styra.
– Vad vi ska värdera är det vi pedagoger lyckas få barnen intresserade och nyfikna av. Fantasin ska få sprudla, barns lärande ska komma av nyfikenhet och vilja, inte för att de måste. Barn är barn och utvecklas så olika, därför är det bara dumt att bedöma dem. Och vad ska vi med bedömningarna till? säger hon.
Trygg anknytning viktigast
Hon betonar att det är viktigt att ge barn en god anknytning till trygga och närvarande vuxna, eftersom trygga barn får en god självkänsla som även bidrar till att inlärningen ökar.
– Den möjligheten får de i långt mycket större utsträckning i mindre sammanhang med få barn i grupperna och med hög personaltäthet. Så som det är nu med stora barngrupper och för få pedagoger, som dessutom är utslitna, är ett stort problem. Är det något som ska bedömas och utvärderas är det just det. Inte barnen, säger Katrin Nörthen.
De risker hon ser med bedömning av barn är bland annat att vårdnadshavare ska börja jämföra sina barn ännu mer än vad de redan gör. Ett upplägg med tidig inlärning i förskolan likt de har i England är ingenting att eftersträva menar hon.
– Nej fy, det är hemskt. Respekten för det lilla barnet försvinner. Barn ska leka till sig kunskap, och det är något den svenska förskolan är så bra på. Det tycker jag att vi ska värna om, säger hon.
Befarar att skolförberedelserna börjar tidigare
Katrin Nörthen befarar dock att det kan gå åt andra hållet i och med diskussionerna som pågår om en tioårig grundskola där förskoleklass föreslås räknas som årskurs 1.
– Vad händer med femåringarna, ska de förberedas då? Jag har en rädsla att det går ner i åldrarna ännu mera. Nej, jag tycker att vi bestämmer att det räcker nu. Ge i stället förskolan rätt förutsättningar att förbereda barnen för livet utan att värdera eller bedöma dem. Då kommer mycket att lösa sig, nyckeln finns där. Då kommer barnen att ha både nyfikenhet, ork och energi när de väl kommer till skolan, säger hon.
Alla artiklar i granskningen
Granskning: Laddat ord delar förskollärarna
Forskarna: Bedömning behövs för rättvis förskol
Här bedömer förskollärarna varandra
Förskolläraren Katrin: ”Bara dumt att bedöma barn i förskolan”
Förskolläraren: ”Utan bedömning missar vi barn som behöver stöd”
Läraren i förskoleklass: ”Vi behöver veta mer om barnen”
Skolverket: ”Medvetna om förvirringen kring begreppet”
Djurberg: Förskollärarna förtjänar större tydlighet om bedömning