Lärare vittnar: Grova brister i stödet på skolorna
Tre av fyra lärare hinner inte hjälpa alla sina elever, visar Ämneslärarens granskning.
Omöjligt uppdrag Här är lärarnas egna ord om hur stödet brister i skolan där elevernas behov ofta är många och svåra att handskas med.
- ”När man anmäler problem med elever så hänvisar de till att jag som lärare ska anpassa min undervisning.”
- ”Elever som inte kommer, elever som inte vill jobba, elever som har selektiv mutism …”
- ”Kris.”
- ”Specialläraren får ofta vikariera och då uteblir stöd.”
- ”Det behövs fler vuxna i klassrummet oavsett hur jag anpassar materialet.”
- ”Specialpedagogerna kommer med förslag som låter bra på papper men som lätt blir för många extra anpassningar för en som ensam lärare att hålla reda på.”
- ”Vi behöver vara fler pedagoger i klassrummen och speciallärare som ger stöd i mindre sammanhang. Vi behöver inte fler outbildade assistenter för de är ibland till mer besvär än nytta.”
- ”I snitt 10 elever i varje klass med olika speciella behov, årskurs 7–9.”
- ”Undervisar på gymnasiet men har elever som inte ens klarar åk 4 engelska, trots godkända betyg i åk 9.”
- ”Vi har ingen spec-hjälp alls i årskurs 3–6.”
- ”32+ elever gör det omöjligt att träffa rätt för alla. Man får sikta på mitten.”
- ”Hoho!!!! Var är elevhälsan??? Jag är ingen bläckfisk.”
- ”På vår högstadieskola har vi endast en speciallärare i matematik på 500 elever.”
Läs alla våra artiklar i granskningen ”omöjligt uppdrag”
Larmet: Lärare tvingas offra elever när stödet uteblir
Matteläraren om galet tuffa klassen: ”Var ska jag börja?”
Elever sviks när lärandet anpassas bort
Sveriges Lärare: ”Helt horribelt på vissa ställen”
Forskare dömer ut differentierad undervisning
Rektorn: Jag anställer bara specialpedagoger som vill undervisa