4 faktorer som gynnar inlärningen hos de yngsta
Studier visar att självkänsla och tilltro till sin egen förmåga är viktigare än intelligens för att barn ska lära sig och utvecklas. Gustaf Gredebäck är professor i utvecklingspsykologi.
Förskolans yngsta Att de allra yngsta på förskolan behöver omsorg är alla överens om. Men det är inte nog, för att utvecklas och lära sig måste de små även utmanas. Det påpekar Gustaf Gredebäck, professor i utvecklingspsykologi vid Uppsala universitet. Här är fyra grundläggande faktorer för inlärning.
Nog vore det smidigt om vi enkelt kunde sätta upp ett schema över hur och när små barn utvecklas. Man brukar ju bland annat prata om hur 6–7-åringar har utvecklat empati, att man ska vara snäll. Men fullt så enkelt är det inte, säger Gustaf Gredebäck, föreståndare för Uppsala Barn- och babylab. Han betonar att många av de mer komplexa kognitiva och sociala förmågorna nämligen finns där redan i spädbarnsåldern och att de förfinas med tiden.
– I våra studier, med förfinade instrument, ser vi frön till mycket redan hos de allra minsta. Det blir faktiskt svårare och svårare att prata om utveckling i stadier. Man får i stället tänka att det livslånga lärandet börjar redan från början, säger han.
Med det i åtanke finns det alltså en risk med att hålla igen med undervisning för de allra yngsta.
– Ibland är det som om omvårdnadstanken slår över, men det räcker inte att skapa relationer och låta barnen sitta i knät. Visst, vissa behöver det för att bli trygga när allt är nytt, men sedan måste de släppa taget, utmanas och aktiveras, säger Gustaf Gredebäck, samtidigt som han poängterar att barn måste känna sig trygga för att kunna lära sig nya saker.
– De behöver dessutom lugn och ro. Stress, stora barngrupper och miljön på förskolan påverkar mycket, tillägger han.
4 faktorer som gynnar inlärningen hos de yngsta
1. Känslan av ”jag kan”
Det aktiva forskandet, att känna och göra, har stor betydelse för den grundläggande koncentrationen. Men för att barn ska lära sig och utvecklas krävs också repetition och en trygg miljö. Något som är minst lika viktigt för att skapa känslan av att ”jag kan”. Studier visar att den självkänslan är viktigare än intelligens. Grunden måste sättas tidigt och då behövs vuxna.
2. Att utmanas utan att bli värderad
Matteångest och oro för olika ämnen är något man ser hos barn i skolåldern när de blir bedömda. Det drar i gång många processer i barnen, enligt Gustaf Gredebäck. Men det bör inte hindra arbetslagen i förskolan att se till individerna i stället för bara till gruppen.
– Detta för att de ska kunna se vad just det barnet behöver hjälp med för att nyfikenheten ska väckas.
3. Utforska material
Gustaf Gredebäcks kollega Elin Schröder har gjort ett experiment med barn som var åtta månader gamla. Vårdnadshavarna uppmanades att bygga med träklossar i olika färger, fem minuter varje dag, fem dagar i veckan i åtta veckor.
– Det som händer är att barnen leker med klossarna och slår ner det som byggts upp, och det är precis dit vi vill komma. Att barnen utforskar materialet. Det visade sig att spädbarnen som lekte med klossarna senare blev bättre på att jämföra geometriska figurer än spädbarn som i stället läst böcker med sina föräldrar, säger Gustaf Gredebäck.
4. Språklig stimulans
Små barn är långt mer verbalt medvetna än man tidigare har trott. När forskare använde ögonkameror på sex månader gamla barn och visade dem två bilder, en med ett äpple och en med en docka, och frågade var dockan var så vände de blicken mot dockan.
– De här barnen har en inre vokabulär, de har plockat upp att det är så en docka ser ut, och det mer än ett år innan de kan artikulera och säga ordet. Men de är alltså verbalt orienterade inuti, säger Gustaf Gredebäck.
Ny förskoleforskning på Uppsala Barn- och babylab
Det behövs mer forskning om förskolan och barnen som vistas där, och nu väntar bot och bättring. Forskare samlas inom olika discipliner vid Uppsala universitet för att mäta förskolebarns utveckling, kunskaper, attityder och förmågor.
De kommer även bland annat att studera förskolepersonalens kunskap om och attityd till läroplanen och kartlägga hur förskollärare inkluderar ämneskunskap i den vardagliga verksamheten.
De har också dragit i gång ett stort projekt som ska belysa övergångar mellan olika skolstadier, som exempelvis från förskola till förskoleklass.
Läs alla artiklar i vårt tema om förskolans yngsta
Barn börjar allt tidigare i förskolan
Årets UBB-vinnare lyfter de yngsta i förskolan
Så skapar du lärmiljöer för de yngsta
Här lär förskollärarna barnen att gå på pottan
4 faktorer som gynnar inlärningen hos de yngsta
Babblarna satte fart på barnens språk
Forskaren: Språkutveckling viktigast för de yngsta