
Tidigare kunde Terese Abrahamsson vara rädd att tappa kontrollen lite och kände att hon behövde hålla tillbaka eleverna, men nu har hon en bra balans.
Terese Abrahamsson är lärare i förskoleklass på Brottkärrsskolan i Göteborg.
Fokus
Att få eleverna att redan från tidig ålder tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva är framgångsfaktorer i förskoleklassläraren Terese Abrahamssons undervisning.
– De ska kunna och vilja ta ansvar för sitt eget lärande.
Terese Abrahamsson arbetar mycket med att ta tillvara elevernas tankar och idéer. Något som hon menar stärker deras identitet som lärande individer. För att alla ska våga delge sin tankar talar hon om vikten av att skapa trygghet och en tillgänglig lärmiljö.
– De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva. Vi tänker olika och kommer fram till lösningar på olika sätt. De ska kunna och vilja ta ansvar för sitt eget lärande, säger Terese Abrahamsson, som jobbar på Brottkärrsskolan i Göteborg.
Eleverna ges ofta inflytande över undervisningen och får delta efter egen förmåga.
– Alla behöver inte göra samma sak utan de kan ha olika ansvarsområden. Men jag har alltid läroplanen
i bakhuvudet.
Ett konkret exempel är ett projekt om OS där de arrangerade olika idrottsgrenar och bjöd in en parallellklass. Eleverna i förskoleklassen fick förbereda spelen. Några skrev nummerlappar och gjorde inbjudan medan andra gick igenom regler. Det fick in matematik genom att mäta och räkna poäng och de lärde sig om olika länder, ritade flaggor och lyssnade på olika språk.
– I projekten handlar det om att ta tillvara elevernas intressen och vad de väljer att vilja göra i uppgifterna. De lär sig att jobba tillsammans och att de behöver varandra för att lära.
Tidigare kunde Terese Abrahamsson vara rädd att tappa kontrollen lite och kände att hon behövde hålla tillbaka eleverna, men nu har hon en bra balans.
Terese Abrahamsson ser ingen större risk att det blir stökigt och högljutt när alla de 23 elevernas tankar och intressen ska ges inflytande under skoldagen.
– Jag anser att eleverna lär sig bäst i samspel och då behöver det vara samtal och diskussioner i klassen. Men självklart ska det vara ett behagligt sorl. Vi tränar mycket på samarbete och på hur ljudnivån ska vara.
Men elevinflytande handlar om avvägningar, vid vissa tillfällen behöver Terese Abrahamsson gå in och styra mer aktivt.
– Det är alltid en balans av vad jag skjuter in och vad eleverna påverkar. Ibland styr eleverna mer och ibland styr jag mer.
Tidigare kunde hon uppleva en rädsla att tappa kontrollen lite och kände att hon behövde hålla tillbaka eleverna.
– Men nu har jag hittat en bra balans. Jag tycker att eleverna får med sig de förmågor de behöver för sin fortsatta skolgång.
Ålder: 45 år.
Familj: Man och två barn.
Bor: I Billdal i Göteborg.
Yrke: Lärare i förskoleklass.
Gör på fritiden: Läser kursen professionsmagister i pedagogik på distans genom Linnéuniversitetet. Tränar en del löpning, mest långdistans. Skjutsar barnen till olika fritidsaktiviteter och hejar på i hockeyhallen.
Bästa med att vara lärare: Att följa utvecklingen hos eleverna och vara med när de själva upptäcker att de lär.
Terese Abrahamsson betonar vikten av att stötta elevernas metakognitiva förmågor så att de blir medvetna om sitt lärande. Hon tar upp hur olika elever kommer fram till olika lösningar. Varje skoldag avslutas med en sammanfattande utcheckning om vad de har lärt sig.
– Någon elev kanske då tycker att den inte har lärt sig något under dagen, men kommer på att det inte stämmer då andra berättar vad de har gjort.
De använder tankekartor inför projekten om vad man vet och vad man vill veta. De har också reflektionsväggar där eleverna visar på lärandet med olika texter där de kan samtala kring vad de har gjort.
– De som kan skriver ord. Det kan vara ett ord och nästa gång kan det vara två ord. Andra berättar genom att rita.
Genom att ge eleverna inflytande i undervisningen har hon själv känt mindre stress över planering. Eleverna är med och planerar tillsammans med henne och då behöver hon inte förbereda lika mycket som hon gjorde tidigare.
– Jag följer deras tankar och ställer stöttande och utforskande frågor om hur vi ska göra och vilken hjälp och vilka material vi behöver i olika projekt. Det är också en del i lärandet att kunna planera sitt eget arbete och inte göra det som är förutbestämt. Då lär sig barnen för framtiden och livet.
Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr
Läraren: Elevers tyckande väger extremt tungt
Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare
Elevmakten pressar lärare: ”Vi är tjänstefolk”
Experten: Därför ska läraren bestämma över undervisningen
Skolministern sågar elevinflytandet i skolan: ”Vuxenpåhitt”
Så ger han eleverna lagom mycket makt
Elevkaptener svetsar ihop klassen
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”
Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”
Pedagogik Läraren om metoden som ger tydliga resultat.
Debatt ”Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter.”
Krönika ”Jag kan inte hjälpa det men jag är sjuk.”
Undervisning ”Jag kan inte göra mer än mitt bästa”
Forskning ”Synliggör olika moment i berättelsen men metaforer som används kan även distrahera.”
Debatt ”Varför har vi lärare så lågt självförtroende i att berätta om den lustfyllda läsningen?”
Arbetsmiljö Sveriges Lärare: Klasserna måste bli mindre och stödinsatserna fler.
Reportage ”Vi har lyft läsningen på ett sätt som jag inte varit med om tidigare under mina snart 30 år som lärare.”
Undervisning ”Alla elever blir väldigt fokuserade och alla lyckas.”
Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”
Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.
Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”
Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.
Krönika ”Det mest läsfrämjande ordet är ja.”
Pedagogik ”Att enbart bedöma SO och NO genom att yngre elever får skriva texter ger för lite.”
Krönika ”Hur är det ställt med tilliten till skolans arbete?”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika ”Låt mig för evigt få ärva dina elever.”
Krönika ”Låt dem slå sig ner på osynliga stolar i lärarrummen.”
Krönika ”Det är där all skolutveckling måste ta sin början.”
Forskning Forskaren: Elever vill använda skrivande för att lära sig ett ämnesinnehåll.
Krönika ”Elevernas val av böcker måste fortsatt få vara deras.”
Krönika ”En kvart om dagen är ynkligt lite.”
Lärarutbildning ”Jag hade önskat ett större fokus på läsinlärningsmetoder.”
Krönika Testa dina elever med svensklärarens frågesport.
Krönika ”I skolans värld har vi ingen lång försäsong där vi kan spela ihop laget.”
Debatt ”Jag har med fasa åsett hur läs- och skrivinlärningen försämrats i grundskolan.”
Lektionstipset Läraren i förskoleklass: Motivationen smittade och flera elever ville testa.
Krönika ”Låt oss låna en nypa av Karlssons framtoning.”
Reportage ”Det är väldigt roligt att få ett pris för något man arbetar med varje dag.”
Forskning Forskarens fyra tips.
Forskning Forskaren: Resultatet går stick i stäv med vad man hör och läser om i media.
Krönika ”Vi har blivit en aning stela och våra munnar har blivit för raka.”
Läsning Lågstadieläraren: Vanliga skönlitterära verk ger eleverna en helt annan lust.
Pedagogik ”Att dela på uppdraget ger en ökad trygghet.”
Forskning Stor forskningssammanställning pekar ut framgångsfaktorerna.
Forskning Forskaren: Man behöver jobba med språk i alla ämnen.
Krönika ”Det är när orden finns som verkligheten kan delas.”
Krönika ”Att kritisera en bok är att kritisera läsaren.”
Läsning ”Det är hela skolan, all personal ska involveras.”
Krönika ”En föräldrasuck kan skapa oro hos barnet.”
Undervisning ”Övningen ger alla möjlighet att tänka och uttrycka sina idéer.”
Läsning ”Vuxenvärlden behöver se sin viktiga roll.”
Krönika ”Hon litade orubbligt på skolan och vad den kunde ge mig.”
Forskning Forskaren: Grövre språk och machoattityder.
Forskning Forskaren: Det är den metodik som har evidens.