Krönika Det borde vara en självklarhet att fritidshemmen håller lika hög kvalitet var man än befinner sig i landet. Men nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
I årets första nummer av Fritidspedagogik tar vi ett stort grepp på fritidshemslärares planeringstid. En undersökning från Sveriges Lärare visar att sju av tio lärare i fritidshem inte har tillräckligt med tid för att planera sin undervisning. I genomsnitt har lärarna ungefär hälften av den planeringstid som förbundet menar krävs för att skapa kvalitet i undervisningen i fritidshemmet.
Dessutom är skillnaderna stora i landet. Vissa kommuner har lokala avtal som reglerar planeringstiden. I Nässjö finns exempelvis riktlinjer som ger lärarna åtta timmar till planering varje vecka, medan lärare i andra kommuner inte har mer än tre timmar, och ofta kan det vara rektorns engagemang i fritidshemmet som avgör om fritidslärarnas planeringstid prioriteras.
Det är oroväckande. Det borde vara självklart att fritidshemmen håller lika hög kvalitet var man än befinner sig i landet. Men som det är nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får utveckla alla de olika förmågorna i läroplanen.
Förslag om planeringstid på gång
Lärarna i fritidshem är med rätta missnöjda med situationen, konstaterar Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i vår granskning. I den pågående avtalsrörelsen är ett av Sveriges Lärares viktigaste mål därför en nationell reglering av planeringstiden för både förskollärare och lärare i fritidshem. I granskningen kan du också läsa om en utredning som ska presenteras i början av mars, där skarpa förslag om planeringstid för lärare väntas.
”Vi ska ta fram en lägsta acceptabel nivå, och de timmarna ska vara öronmärkta för planering och uppföljning av undervisningen – både för det som rör fritidshemmet och eventuell ämnesundervisning i skolan”, säger utredaren Bo Jansson.
Det händer alltså saker i frågan, hur det går återstår att se.
Läs alla artiklar i temat om planeringshaveriet
Sju av tio lärare i fritidshem hinner inte planera
Sveriges Lärare: Planeringstiden måste regleras
Han ska föreslå en lägstanivå för lärare i fritidshem
Få mer planeringstid – 5 tips från experterna
Facklig seger: Så fick lärarna igenom ett lokalt avtal
Här har alla fritidslärare åtta timmar planeringstid