Få mer planeringstid – här är argumenten
Det finns tydligt stöd i både arbetsmiljölagen och flera avtal, till exempel Hök 24, för att förskollärare ska ha rätt förutsättningar att utföra sitt arbete.
Planeringstid
När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.
Sveriges Lärares krav: Förskollärarnas planeringstid ska regleras
1.Rätt till schemalagd planeringstid
Du behöver inplanerad tid i schemat för planering, för- och efterarbete och utveckling av undervisningen. Det vill säga: tiden du inte befinner dig i barngruppen. Den planering, för- och efterarbete och utveckling av undervisningen som behövs för det professionella uppdrag förskolläraren förväntas utföra ska hinnas med under arbetstid.
Elisabet Mossberg, Sveriges Lärare.
2. Lagstöd för rätt förutsättningar
Svensk lag säger inget specifikt om förskollärares rätt till planeringstid. Det finns dock tydligt stöd i både arbetsmiljölagen och flera avtal, till exempel Hök 24, för att förskollärare ska ha rätt förutsättningar att utföra sitt arbete. Men också att arbetsgivaren är ansvarig för att förebygga ohälsosam arbetsbelastning. Även förskolans läroplan utgår från att förskollärarna ges förutsättningar att ansvara för undervisningen.
3. Kolla om din kommun har lokalt avtal
Kontrollera om din kommun har ett avtal eller en överenskommelse som reglerar hur mycket planeringstid du har rätt till. Flera kommuner har lokala avtal eller överenskommelser. Det senare är inte bindande på samma sätt som avtal. Antalet timmar som regleras i avtalen varierar stort mellan kommunerna, från två timmar i veckan till åtta timmar.
4. Förklara följderna av utebliven planering
Förklara för rektorn vilka konsekvenser det får om tiden inte kan tas ut. Du kan också prata med dina kollegor om hur ni alla får rätt förutsättningar när verksamheten ska planeras och bemannas. Men kom ihåg att det alltid är rektorns ansvar att leda och fördela arbetet. Enligt MBL har du rätt till inflytande över din arbetssituation, notera dock att det inte innebär att du är medansvarig till de beslut som tas.
5. Ta hjälp av lokala ombud
Se till att alltid notera när planeringstiden inte kan tas ut och fråga när den förlorade tiden kan återgäldas, och det gäller både för din enskilda planering och den som sker i arbetsgruppen. Om du/ni stöter på patrull i diskussionerna med rektorn – ta då hjälp av ert lokala ombud.