Arian och Gabriel undersöker tyngdlådorna.
5 tips på lärmiljöer för de yngsta barnen
Det finns ett syfte med allt som finns framme, och vi passar på att undervisa på ett lekfullt sätt när barnen visar intresse för något, säger förskolläraren Sara Eliasson.
Förskolans yngsta Förskolläraren Sara Eliasson undervisar nästan bara i spontana situationer, samtidigt som hon jobbar väldigt målstyrt. Här spelar lärmiljöerna en viktig roll.
På Göteborgs Högre Samskola följer Sara Eliasson och hennes kollegor barnens intresse och har långsiktiga perspektiv i undervisningen, som en termin eller ett år.
– Vi har våra olika miljöer, material och aktiviteter. Det gäller att fånga barnens intresse och peka ut saker. Vi har undervisning nästan bara i spontana situationer, samtidigt som vi jobbar väldigt målstyrt. Det finns ett syfte med allt som finns framme, och vi passar på att undervisa på ett lekfullt sätt när barnen visar intresse för något, säger hon.
Förskolläraren Catrine Karlsson och Arian vid bokstavsväggen.
Saras fem tips på lärmiljöer
1. Bokstavsvägg
Hela alfabetet pryder en av rumsavdelarna. Varje bokstav syns tydligt och har tillhörande TAKK-tecken och bild. Bokstavsväggen blir en utgångspunkt för samtal om bokstäver och hur de låter. Att försöka träffa olika bokstäver med bollarna blir ett lekfullt sätt för barnen att närma sig skriftspråket, samtidigt som de utvecklar förmågan att kasta boll.
2. Tyngdlådor
Alla lådor har samma form, färg och storlek. Det enda som skiljer dem åt är tyngden, vissa är lätta, andra är tunga. Då kan barnen enkelt förstå att det är just tyngden pedagogerna pekar ut och pratar om. Hade lådorna däremot sett olika ut hade det varit svårt för barnen att förstå begreppen.
3. Lutande planet
Här kan barnen ha olika sorters föremål och få dem att glida eller rulla nerför det lutande planet, eller kanske försöka putta en bil uppför i stället. Pedagogerna har påminnelselappar om olika fysikbegrepp och undervisningsförslag uppsatta på spishällen intill.
4. Diskbaljan
På lagom barnhöjd finns den lilla diskstationen, med en låda för diskning och en intill för sköljning. Här kan de små själva ta hand om sin disk, skärbräda och kniv, efter dagens fruktstund. Att hitta aktiviteter som fångar barnens fokus och intresse gör att det skapas ett lugn i barngruppen, och att vara delaktiga i vardagliga göromål är meningsfullt för de yngsta.
5. Kuben
I avdelningen Björkens kub byggs olika lekmiljöer upp; i den har pedagogerna återskapat de olika rummen i boken ”Knacka på”, den har varit mataffär och fyllts med pinnar och potatisar när de arbetade med boken ”Jamen Benny”. Den här terminen har pedagogerna sinnesupplevelser i fokus, och från taket hänger udda strumpor med olika föremål som man kan ta på. På kubens väggar sitter tyger och sandpapper att känna på, små påsar med olika kryddor att lukta på, samt flaskor och påsar med olika innehåll att skapa olika ljud med. Filmer med mandalamönster eller fiskstim projiceras på väggarnas tyg, så att barnen kan utforska olika mönster och färger.
Sara Eliasson och Ian i kuben på avdelningen Björken.
Läs alla artiklar i vårt tema om förskolans yngsta
Barn börjar allt tidigare i förskolan
Årets UBB-vinnare lyfter de yngsta i förskolan
Så skapar du lärmiljöer för de yngsta
Här lär förskollärarna barnen att gå på pottan
4 faktorer som gynnar inlärningen hos de yngsta
Babblarna satte fart på barnens språk
Forskaren: Språkutveckling viktigast för de yngsta