Forskaren: Språket viktigast för de yngsta

Foto: Stock Adobe

Språkutvecklingen är grunden till allt annat lärande, säger professor Ingrid Pramling Samuelsson.

När det gäller undervisning för de allra yngsta bör kommunikation sättas i främsta rummet. Det menar Ingrid Pramling Samuelsson, professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet.

Att det finns så lite forskning om undervisning av de allra yngsta på förskolan tycker Ingrid Pramling Samuelsson, professor vid Göteborgs universitet, är beklagligt. Samma sak gäller uppfattningen att undervisning bara bör gälla de äldre, eller till och med bara är något man ska syssla med i skolan. 

– Ändå undervisas barn av alla hela tiden, även av föräldrarna. Vi påpekar vad de får och inte får göra. Vi leder dem mot något de ska lära sig, och det är ju undervisning. Men i förskolan handlar det kanske inte lika mycket om planerad undervisning för de yngsta utan mer om spontan undervisning om sådant som händer i vardagen, säger hon. 

Språkutveckling ser hon som det allra viktigaste när det gäller de yngsta. Att kommunicera och berätta vad man gör och få med barnen i konversationen.

– Språket är det centrala, språkutvecklingen är ju grunden till allt annat lärande. Därför gäller det att invänta barnen i samtalet, även om de bara kan några få ord. Hela poängen är att få dem att prata, säger hon. 

Små barngrupper optimerar lärandet

För att de allra yngsta på förskolan ska må bra och lära sig saker krävs närhet till vuxna. Ingrid Pramling Samuelsson lyfter även fram andra avgörande faktorer, som nyligen presenterades i en studie från Nya Zeeland. I studien framgår bland annat att barn under två år behöver vistas i små barngrupper och ha tillräckligt med utrymme både inom- och utomhus för att inlärningen ska optimeras. Hög personaltäthet och utbildade pedagoger är annat som spelar in för att främja barnens emotionella och sociala välmående, deras språkutveckling och möjlighet till samspel med de vuxna. 

– Lyhörda pedagoger är en annan sak som nämns, hur viktigt det är för en optimal inlärningsmiljö. Jag tycker också att man ska vara vaksam som pedagog så att man inte pratar över barnens huvuden. Det ska vara en ömsesidig kommunikation. Leken ger ett ypperligt tillfälle att se vad som intresserar barnen, vad de gör och vilka begrepp de använder. Självklart ska man även vara med i leken. Lekresponsivt lärande passar extra bra med de yngsta, säger Ingrid Pramling Samuelsson.

Anpassa läroplanen till de yngsta

I många delar av världen delas läroplanerna för förskolan upp i olika delar, en del för de äldre barnen och en för de yngre. I Sverige är det samma läroplan för alla, men Ingrid Pramling Samuelsson ser inte det som något problem. 

– Man får helt enkelt anpassa läroplanen till de yngsta, säger hon.  

Hon påpekar att man i dag ser de yngsta barnen som mer kompetenta jämfört med vad man gjorde förr då det mesta bara handlade om att skydda och avleda. 

– Samtidigt får man se upp med att inte se dem som för kompetenta. Men man ska se dem som fullvärdiga individer i litet format, även de som inte kan prata ännu, säger hon.