Nya siffror: Barn börjar allt tidigare i förskolan

De tio senaste åren har andelen barn som börjar i förskolan före 1,5 års ålder ökat med 14 procentenheter till 59 procent.

Andelen barn som börjar i förskolan före 1,5 års ålder har ökat kraftigt de senaste åren, visar nya siffror från Skolverket. Många förskollärare upplever dessutom att barnen har längre vistelsetid än tidigare.
– Det är viktigt att verksamheten då matchas med rätt förutsättningar, säger Pia Rizell, Sveriges Lärare.

Av alla de som skrevs in i förskolan för tio år sedan var andelen barn under 1,5 år cirka 45 procent. Sedan dess har andelen successivt ökat, visar statistik som Skolverket tagit fram åt Förskolan. 

Av de barn som skrevs in på förskola förra året var sex av tio yngre än 1,5 år, en ökning med 14 procentenheter sedan 2014. 

Skolverket har inte analyserat orsakerna till ökningen, men undervisningsrådet Adrian Forssander konstaterar att barngruppernas sammansättning påverkar verksamheten.  

– Ett ökat antal yngre barn är något rektorer behöver beakta i sin organisation av arbetet, som till exempel vid fördelning av personal. Förskolan ska kunna ta emot från ett års ålder och personalen ska ha en utbildning som är anpassad efter barngruppernas sammansättning, som varierar över tid, säger han.

Ekonomin påverkar när barnen börjar

En äldre studie från Institutet för Framtidsstudier pekar på flera faktorer som spelar in när det kommer till tidpunkten för barns förskolestart, exempelvis arbetsmarknadssituationen, vårdnadshavares ålder och inkomst samt om barnet har äldresyskon. 

Pia Rizell.

Av studien framgick att de flesta barn i början av 2000-talet började i förskola vid 1,5 års ålder, men att många vårdnadshavare önskade att de kunde ha barnen hemma längre. Sedan studien gjordes har mycket förändrats i samhället, bland annat har det ekonomiska läget försämrats för många. Det är också vad Pia Rizell, förskollärare i Örebro och andre vice ordförande för Sveriges Lärare, tror kan vara en förklaring. 

– Ja, jag tror att ökningen kan bero på att många familjer på grund av ekonomiska förutsättningar inte har möjlighet att töja på föräldraledigheten, säger hon. 

Hur påverkar ökningen förskolan? 

– Om jag som förskollärare, och arbetslaget, ska kunna garantera en hög kvalitet på undervisningen och skapa trygghet för lärande, då krävs att vi har rätt förutsättningar. Det gäller både barngruppernas storlek och möjlighet till planering, säger hon.

Upplever att barnen stannar längre

Alla kommuner i Sverige är skyldiga att erbjuda förskola från och med ett års ålder – ”i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier, eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt”. 

– Det funkar med ettåringar i en väl avvägd utbildning, men det är, som sagt, viktigt att verksamheten då matchas med rätt förutsättningar, säger Pia Rizell. 

Det är dock inte bara det att barnen börjar tidigare nu än vad de gjorde förr. Många förskollärare vittnar även om att barnens vistelsetid har ökat. Så även på Pia Rizells förskola i Vivalla. 

– Jag upplever att det är högre beläggning över dagen. Studier är sällan på deltid och många vårdnadshavare har inte möjlighet att arbeta mindre än heltid. I en tjänstefördelning måste personalen matcha barnens vistelsetider. I det fall det inte görs sjunker kvaliteten, arbetsbelastningen ökar och tryggheten äventyras, säger hon.

Lite forskning om de yngsta barnen

Karin Isaksson Iliev

En annan som känner igen sig i att många barn börjar allt tidigare i förskolan och även har längre vistelsetider är förskolläraren Karin Isaksson Iliev som arbetar på Skogsbrynets förskola i Örebro. För några år sedan gjorde hon en studie om undervisning och omsorg för de yngsta barnen i förskolan. Där framgick bland annat att många förskollärare saknar stöd för hur man omvandlar läroplanen för att passa de allra yngsta. De efterfrågar också tydliga exempel på undervisning som är anpassad för de allra yngsta. 

– Det finns ganska lite forskning om undervisning för de yngsta, det är nästan som om det inte är intressant. Under förskollärarutbildningen och på fortbildning fokuseras också oftast på de äldre barnen när det gäller undervisning, och det finns få konkreta exempel att tillgå för de yngsta, säger Karin Isaksson Iliev. 

Men läroplanen ska genomföras under barnens hela förskoleperiod, och den gäller för alla åldrar, påpekar Karin Isaksson Iliev. 

– Vi pratar mycket om att utgå från barnens intresse, och det är bra. Men någonstans måste vi även tillföra något nytt. Mitt arbete som förskollärare är därför också att skapa intresse. Barnen kan inte lära sig något som de inte känner till, säger hon. 

Stabilt arbetslag viktigt

Hon påpekar att det är många grundläggande faktorer som måste ombesörjas innan undervisning kan påbörjas. 

– Tryggheten med pedagogerna och barngruppen är grunden, och för att skapa den behövs ett arbetslag som fungerar väl. Det bästa är om arbetslaget känner varand-ra väl. Att man kan kommunicera och förstå varandra – och naturligtvis ha samma barnsyn samt inställning och kunskap till undervisning, säger Karin Isaksson Iliev.  

Allt fler börjar i förskolan före 1,5 års ålder

Av de barn som skrevs in i förskolan 2014 var ungefär 45 % under 1,5 år.

Av de som skrevs in 2018 var ungefär 55% under 1,5 år.

Av de som skrevs in 2020 var ungefär 58 % under 1,5 år.

Av de som skrevs in 2022 var ungefär 58% under 1,5 år.

Av de som skrevs in 2023 var ungefär 59% under 1,5 år.

Källa: Skolverket.

Tidig start kan vara positivt

Att börja i förskolan tidigt, även vid ett års ålder, har visat sig ge positiva effekter, i synnerhet för barn från socialt utsatta hem. Det visar en rapport från Institute of Labor Economics.

Det framgår också att även barn från familjer med annat hemspråk än svenska drar nytta av en tidig start i förskolan, bland annat när det gäller språkutveckling och sociala färdigheter. Men de positiva effekterna kräver dock en väl fungerande verksamhet.

Lyssna på Förskolan här: