Babblarna satte fart på barnens prat
Barnen lärde sig snabbt de olika figurernas namn och blev samtidigt nyfikna på varandras namn, berättar förskolläraren Jenny Blomgren på Von Bahrs förskola i Uppsala.
Förskolans yngsta Babba, Bibbi, Bobbo, Dadda, Diddi och Doddo. De sex Babblarna var till god hjälp under de allra yngsta barnens första år på Von Bahrs förskola i Uppsala. Figurerna gynnade språk, mod och nyfikenhet – och skapade trygghet.
På Von Bahrs är grupperna åldershomogena och förra läsåret började ett 30-tal småttingar fördelade på två ettårsavdelningar. Ganska snart märkte pedagogerna att Babblarna-sångerna väckte stort intresse hos de små. De bestämde sig för att ta fasta på det och integrerade ett Babblarnaprojekt i den ordinarie introduktionen till förskolan för de yngsta. Det skulle visa sig bli ett synnerligen lyckat drag.
– Det var fascinerande hur vi fick med oss barnen på det här, de var jättetaggade. Vi såg också att barnen snabbt blev trygga på förskolan och engagerade sig i våra olika aktiviteter, säger Jenny Blomgren, förskollärare och en av dem som var med och formade projektet.
Figurerna var till hjälp i undervisningen
Babblarna fick följa med på utflykt.
Det ledde till att Babblarna blev det gemensamma projekt som avdelningarna jobbade med förra läsåret. De startade med att erbjuda barnen laminerade bilder på de olika figurerna och efterhand köpte rektorn in gosedjur och plastfigurer i olika storlekar. Barnen började direkt använda sig av figurerna på olika sätt.
– De ville visa upp och bära dem, och ville att vi pedagoger skulle säga namnen. Det engagerade jättemycket. Vi pedagoger började medvetet använda figurerna som aktiva agenter under så gott som alla undervisningsmoment, inom områden som språk och kommunikation, lek, matematik, naturvetenskap och teknik, samt normer och värden. Vi märkte hur det ledde till att de vågade testa nya saker, Babblarna blev en trygghet. Några barn visade att de tyckte att lera var läskig att ta på, men när plast-Babblarna fick kliva runt på den vågade de själva sedan. Vi upplevde också att vi snabbt fick en mycket mer samstämmig grupp än tidigare, förklarar Jenny Blomgren.
Bra för språkutvecklingen
Språket tog också fart med hjälp av Babblarna. Redan efter en termin kunde de flesta säga namnen på de olika karaktärerna, och blev samtidigt nyfikna på sitt eget och kompisarnas namn.
Leran blev mindre läskig när figurerna fick testa att kliva på den först.
– Det var superbra för språkutvecklingen. Under hösten tillförde vi därför mer och mer material. Vi hade bilder på borden när vi ritade, vi läste många Babblarna-böcker och projicerade de olika böckerna i ”kuben” så att barnen kunde gå in i sagan, säger Jenny Blomgren.
Hon berättar vidare att de upplevde att barnen snabbare blev trygga och ville interagera mer än tidigare årskullar.
– Vi hade något gemensamt att prata om. Vi kunde se en stor förändring i hur de närmade sig figurerna, varandra och oss pedagoger. De tog dessutom många egna initiativ. Sedan var det extra kul att vi hade hittat något som var barnens hjärtefråga och att det inte bara var vi pedagoger som bestämde.
Arbetade med projektet hela året
De arbetade med projektet under barnens hela första år på förskolan och de olika aktivitetsstationerna återkom under hela tiden.
– Upprepning är viktigt när man jobbar med de allra yngsta. Men för att ha ett sådant här projekt krävs det också att vi pedagoger tycker att det är spännande. Om inte vi är intresserade får vi det inte att flyga lika bra. Nu är barnen två år och vi arbetar med ett annat projekt, men de visar fortfarande ett stort intresse för Babblarna-böckerna och pratar gärna om dem, exempelvis kopplar de ihop figurerna med olika färger, säger Jenny Blomgren.
Så gjorde vi:
1. Vi laminerade bilder på figurerna och hade dem även i form av gosedjur och i plastvarianter i i olika storlekar. Vi hade flera böcker om Babblarna och lite senare skaffade vi även utklädningskläder.
2. Babblarna fick vara med under alla våra olika aktiviteter, även när vi dansade eller var på utflykt i skogen. Barnen hade hela tiden tillgång till figurerna.
3. Det är viktigt att ett sådant här projekt inte blir för snävt, som är risken om man bara väljer en figur. Det ska vara utforskningsbart. Babblarna har ju både de olika figurerna, böckerna och sångerna. Det underlättar om man vill jobba med både språket och leken.
Babblarna täckte in i olika kunskapsområden
Normer och värden
Med Babblarna skapade vi intresse kring identitet och frågor som vem är jag, vem är du, vad heter jag, vad heter du? I relation till identitet har även utklädningskläderna använts. ”Titta, nu blev Nina Babba. Hej Babba!”
Språk och kommunikation
Vi uppmuntrade barnen att själva försöka säga Babblarnas namn. Vi kopplade färger och former till figurerna.
Matematik
Vi pratade om rumsuppfattning, mängder, antal, mönster och lägesord. Exempelvis när vi byggde: ”Doddo är högre upp än Diddi.”
Naturvetenskap och teknik
Barnen fick läsa böckerna tillsammans på väggen (med hjälp av projiceringar) och vara interaktiva med sagan, som att knacka på dörren. Vi projicerade i kuben där de utforskade hur ljuset och bilden kan förändras.
Delaktighet och inflytande
Barnen erbjöds olika stationer som de kunde välja och röra sig mellan. Vi hade dokumentation på väggen och lösa bilder så att barnen kunde bära runt dem. Vi pratade om vad vi hade gjort. Ofta tog barnen själva initiativ till samtalen.
Läs alla artiklar i vårt tema om förskolans yngsta
Barn börjar allt tidigare i förskolan
Årets UBB-vinnare lyfter de yngsta i förskolan
Så skapar du lärmiljöer för de yngsta
Här lär förskollärarna barnen att gå på pottan
4 faktorer som gynnar inlärningen hos de yngsta
Babblarna satte fart på barnens språk
Forskaren: Språkutveckling viktigast för de yngsta