
Enkäten skickades ut med Grundskollärarens, Ämneslärarens och Yrkeslärarens nyhetsbrev och har besvarats av totalt 2 404 lärare.
Otydligheten om vad mentorskapet innebär ökar arbetsbördan för lärarna, menar Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén. Foto: Pär Bäckström
Mentorskap Mentorskapet sväller eftersom det är otydligt vad som egentligen ingår i rollen. Det menar Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare, som nu kräver att uppdraget regleras.
Sveriges Lärare kräver att mentorsuppdraget avgränsas för att lärare ska mäkta med den rollen. Hur ska det gå till?
– Vi har fattat beslut om hur vi ser på mentorskap i grundskolan men vi håller fortfarande på och jobbar med gymnasiet. Det vi ser är att mentorskapet sväller eftersom det inte finns definierat vad som ska ingå i den rollen, vilket riskerar att leda till att lärarnas kärnuppdrag får stå tillbaka. Därför vill vi tydliggöra vilka arbetsuppgifter som ska ingå i mentorskapet, säger Åsa Fahlén.
Hur då, rent konkret?
– Vi vill att mentorskapet ska tas med i tjänstefördelningen och det ska avsättas tid till det. Sedan vill vi också att skollagen och läroplanen skrivs om. I dag finns det skrivningar som gör att vårdnadshavare ser sig själva som kunder och ställer stora krav. Vi anser att det måste bli tydligare att det är professionen som avgör hur samarbetet med vårdnadshavare ska se ut.
– Mentorskapet kan bli olika stort beroende på kommun och elevunderlag. I vissa fall behövs det mer tid och då ska den tiden ingå. Och så måste det finnas rutiner för när det är dags att bolla vidare till elevhälsan.
Ni lyfter fram heltidsmentorskap som en bra modell. Kan det inte finnas en risk att undervisningen vingklipps om lärare blir av med mentorskapet och relationen till eleven därmed försvagas?
– Ju yngre eleverna är och ju oftare du möter dem, desto naturligare blir det att inte särskilja uppdragen. Däremot kan det vara lämpligt att någon annan kommer in på skolor där läraruppdraget drunknar i kontakten med socialtjänst och polis.
Många lärare liknar mentorskapet vid att arbeta som kurator. Kommer det att förändras?
– Elevernas mående spelar alltid en roll för möjligheterna att undervisa. Det ansvaret, liksom en god relation till eleverna, ingår alltid i läraruppdraget. Däremot skulle man behöva titta närmare på när det är dags för andra att ta vid. Därför har vi krävt att man bygger ut bup. Vi vet ju att vårdgarantin, som säger att eleverna ska få träffa någon inom en viss tid, inte fungerar. Och det är ju det som gör att det kan vara svårt för en lärare att släppa saker. När man inte vet vad som förväntas riskerar arbetet att bli så tungt att man inte orkar undervisa. Och då har vi misslyckats.
Enkäten skickades ut med Grundskollärarens, Ämneslärarens och Yrkeslärarens nyhetsbrev och har besvarats av totalt 2 404 lärare.
Larmet: Så knäcks lärare av mentorskapet
Lärarna: Mentorskapet är ett omöjligt uppdrag
Bup-läkaren: Lärare lämnas ensamma med elevernas tunga problem
Lärarna: Vi tvingas offra de tysta eleverna
Sveriges Lärare: Hög tid att reglera mentorskapet
Forskarna: Risk att heltidsmentorer blir containrar
Här kan lärarna lägga all tid på undervisningen
Systemet som gör att lärare får vara lärare
Jarnlo: Vi föräldrar måste bli bättre på att stå upp för lärarna
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”
Fokus Lärarnas egna vittnesmål om det skenande elevinflytandet i skolan.
Fokus ”Det måste vara tydligt att läraren är ledaren i klassrummet.”
Krönika Redaktören har stor respekt för lärarna som vågar larma.
Läsning Lektorn: Vimlar av högkvalitativa författare, verk och texter.
Quiz Hur många klassiska talesätt kan dina elever?
Forskning ”I framtiden kommer elever arbeta med två typer av texter samtidigt.”
Läsning ”Läraryrket gav henne bekräftelse och inspiration, långt bortom att vara lagom.”
Krönika ”Det är inte det huvudsakliga syftet med VFU men det är en trevlig bieffekt.”
Krönika ”Jag känner livet i mej, när det våras.”
Krönika Så toppar svenskläraren elevernas form inför nationella proven.
Läsning ”Ett sätt att fördjupa reflektionen går via litteraturen.”
Forskning Forskaren: ”Förbluffande hur lite de ens tänkt på ämnet engelska”.
Krönika ”Det är kanske ett stresstest som våra framtida vuxna behöver?”
Läsning Lektorn: Norges främsta författare erbjuder högklassiga romaner om lärare.
Krönika Svenskläraren om roliga inslaget som engagerar eleverna.
Krönika ”Numera får upplevelserna tala mer för sig själva.”
Läsning Så tar de tag i läskrisens bortglömda perspektiv.
Boktips Lektorn: Jag anser att boken fyller ett tomrum.
Krönika ”Hemmen kompenserar för skolans brister istället för tvärtom.”
Undervisning ”Nu undviker jag helt grupparbeten med dem.”
Vfu Experternas fem tips: Så får du samarbetet att funka.
Undervisning Geografilärarens tips öppnar dörren till nya världar – i klassrummet.
Läsning Selma Lagerlöf var en uppskattad lärare, lite disträ, men ”engagerad och egensinnig”.
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Fokus ”Skulle vara oerhört kraftfullt om det praktiserades i skolan.”
Fokus Tio lärare vittnar om varför repetition blivit en bristvara i skolan.
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Krönika ”Talen som hade så hopplöst svårt att få fäste går nu inte att radera.”
Forskning Forskaren: Den emotionella stöttningen har stor betydelse för nyanlända elever.
Krönika ”Det är tydligt att nedräkningen mot de nationella proven har börjat.”
Forskning Lektorn: ”Eleverna behöver förberedas ordentligt om argumenten ska kunna bli hållbara.”
Debatt Svenskläraren: Fyra skäl till att lyriken bör bli en ledstjärna i klassrummet.
Forskning Så stärker språklärare elevernas muntliga kommunikation.
Krönika ”Läsning kan ta emot men jag känner bara: kom igen!”
Introduktionsprogrammen ”Elevernas språkutveckling är ett ansvar för samtliga lärare.”
Debatt ”Den som inte kan skriva en korrekt svenska ska heller inte uttala sig!”
Debatt ”Låt läsrevolutionen även inkludera vuxenutbildningen.”
Forskning Forskaren: ”Varenda lärare jag talade med betonade bristen på tid.”
Krönika Högstadieläraren om att ”Gen Z” är skeptiska till det politiska systemet.
Krönika ”Att tröskeln är så låg innebär att övningen verkligen kan göra stor skillnad.”
Krönika ”Numera känner jag att jag äger min SO-undervisning.”
Annat ”För väldigt många som läser på SFI innebär provet en stor, energikrävande oro.”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika Svenskläraren om varför hon är tveksam till Skolverkets läslistor.