
Specialläraren Josephine Karlsson är en av de drivande krafterna bakom den tvärdisciplinära syv-satsningen på Lärcenter Falköping.
Specialläraren Jospehine Karlsson med eleven Linda Holmström.
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
En av eleverna som har gått på de nya studie- och yrkeslivsförberedande kurserna på Lärcenter är 50-åriga Linda Holmström, som just nu praktiserar på en dagverksamhet för äldre i Floby utanför Falköping.
− Jag har inte varit ute i arbetslivet tidigare, förklarar hon. Mina enda erfarenheter av riktiga arbeten är från praoveckorna på högstadiet.
Linda Holmström har en lättare intellektuell funktionsnedsättning som gör att hon kan ha svårt att minnas eller lätt blir stressad om det händer mycket på en gång. I hela sitt vuxna liv har hon varit inskriven på olika typer av dagliga verksamheter, bland annat har hon skött sysslor på kaféer.
Entreprenörskap utvecklar kompetenser som är bra för alla.
Under hela förra terminen gick Linda Holmström på Lärcenter i Falköping.
− Jag upptäckte vilka mina styrkor var under kurserna. Jag är en social person som tycker om att hjälpa människor och göra deras vardag bättre. Jag skulle passa för att jobba i vården och med äldre personer.
Den här terminen kombinerar hon praktiken inom äldrevården med fortsatta studier inom social omsorg på Lärcenter en dag i veckan.
− Vi har anpassat kurser efter Lindas behov, säger specialläraren och yrkesläraren Josephine Karlsson. Hon behöver tid för att komma in i arbetsuppgifterna på praktikplatsen och får därför göra en längre praktik på 20 veckor. På skolan gör vi teoretiska kopplingar och fördjupar de kunskaper som hon behöver ute på sin praktik.
Under de senaste lektionerna har Josephine Karlsson gått igenom de basala hygienrutiner som används i vård och omsorg, och Linda Holmström har gjort ett kunskapstest som visar att hon uppfyller kraven.
− Vi vill att fler människor ska få möta sina möjligheter! säger Josephine Karlsson. Det är en förlust för samhället att människor utesluts ur arbetslivet och det är tufft för de individer som känner att de står utanför och inte har hittat sin plats.
Specialläraren Josephine Karlsson är en av de drivande krafterna bakom den tvärdisciplinära syv-satsningen på Lärcenter Falköping.
Tillsammans med sin lärarkollega Lotta Robinsson har Josephine Karlsson under många år funderat över hur de kan hjälpa fler elever att klara av sina vuxenstudier och närma sig arbetslivet. Så småningom har de utifrån sina erfarenheter som lärare och med hjälp av olika forskningsresultat identifierat områden som det är extra viktigt att eleverna har kunskaper inom för att klara sina studier. Detta gäller framför allt för de elever som söker till komvux som anpassad utbildning, det vill säga personer över 20 år som har en förvärvad hjärnskada eller intellektuell funktionsnedsättning. Men det kan även vara viktiga kunskaper att ha för elever som ska läsa kurser och yrkesprogram på komvux.
Inför två kursstarter på vård och omsorgsprogrammet gjorde Josephine Karlsson tillsammans med specialpedagogen Anki Blennow kartläggningar av elevernas läsförståelse. Testerna, som var avsedda för årskurs nio, visade att majoriteten av eleverna hade svåra eller stora svårigheter beträffande läsförståelse, avkodning och ordförståelse. Endast 8 av 16 elever hade resultat som visade att läsningen inte var ett hinder för att ta till sig kunskap.
− Vi fick bekräftat det som vi under flera års tid hade sett – att många elever inom vuxenutbildningen saknar fungerande lässtrategier, vilket påverkar deras möjligheter att tillgodogöra sig utbildning.
Genom att lära ut studieteknik och olika lässtrategier, till exempel att låta eleverna återberätta texter med egna meningar, använda ledord och tankekartor vid läsning eller att eleverna får kunskaper om hur de kan söka i böckers innehållsförteckningar och register kan de förbättra vuxna elevers möjligheter att klara sina studier.
Alla människor kan behöva vägledning kring sin kompetens och ta reda på vad de vill. Tyvärr har många personer med funktionsnedsättningar aldrig ens fått frågan.
Utöver studieteknik och lässtrategier ingår även kurserna digitalkompetens, arbetslivets villkor och entreprenöriella kompetenser i det nya studie- och yrkeslivsförberedande kurspaket som tagits fram av Josephine Karlsson och Lotta Robinsson.
− Det är inte meningen att eleverna ska bli egna företagare, men vi har upptäckt att entreprenörskap utvecklar olika kompetenser. Det kan handla om att lösa problem, pröva och omsätta idéer i verkligheten eller att reflektera kring sig själv och sina mål. Det är kompetenser som är bra för alla, men som kan vara svåra att utveckla på egen hand för personer med intellektuella funktionsnedsättningar, säger Josephine Karlsson.
Undervisningen är förlagd till två heldagar i veckan. Den första kursomgången startade förra hösten och vände sig enbart till sökande som hade en förvärvad hjärnskada eller intellektuell funktionsnedsättning. Men nytt inför nästa kursstart kommande höst är att paketet är öppet för alla att söka. Det kan finnas många orsaker till att någon först behöver vissa kunskaper för att klara av att börja studera eller närma sig arbetsmarknaden.
− Man kanske har varit hemmasittare under lång tid, haft tuffa hemförhållanden eller haft en anhörig som varit svårt sjuk som gjort att det inte har fungerat med skolarbete.
Frida Mellström är studie- och yrkesvägledare på Lärcenter Falköping.
Frida Mellström arbetar som studie- och yrkesvägledare både på Lärcenter och på kommunens arbetsmarknadsenhet. Hon fångar upp personer som kan ha nytta av det nya kurspaketet och informerar om innehållet i utbildningen. I sitt arbete på kommunens arbetsmarknadsenhet möter hon människor som står utanför arbetsmarknaden och som blir nyfikna på kurspaketet. Men en del är rädda för att börja studera.
− Många har skolmisslyckanden bakom sig. Då fungerar jag som en brygga. Man kan först komma på vägledningssamtal hos mig på arbetsmarknadsenheten. Sedan bjuder jag in den intresserade till Lärcenter och om personen vill bokar jag in ett samtal med Josephine och Lotta i klassrummet. Jag kan även följa med dit om det känns lättare.
Frida Mellström berättar att hon ibland får negativa reaktioner från utomstående när de hör att hon arbetar som studie- och yrkesvägledare på komvux för personer med intellektuella funktionsnedsättningar.
− Det är oerhört sorgligt att höra. Alla människor kan behöva vägledning kring sin kompetens och ta reda på vad de vill. Tyvärr har många personer med funktionsnedsättningar aldrig ens fått frågan om vad de vill göra eller arbeta med, säger Frida Mellström.
Josephine Karlsson har liknande erfarenheter. I klassrummet brukar de därför fokusera på elevernas styrkor och förmågor. Hennes elever vet alldeles för väl vad de inte kan.
− Lektionerna är noga planerade för att eleverna ska lyckas, säger hon. Vi anpassar kursmaterial och lektionsinnehåll till elevernas förkunskaper. Alla elever ska ha med sig ny kunskap när de går härifrån.
Lärcenter är en kommunal vuxenutbildning i Falköpings kommun som inrymmer komvux som anpassad utbildning, SFI, kurser på grundläggande och gymnasial nivå, yrkesutbildningar, yrkeshögskola samt möjligheter att studera mot högskola och universitet. Lärcenter i Falköping har 79 anställda och 1 898 registrerade elever.
På dagcentret för äldre i Floby dukar Linda Holmström fram eftermiddagsfika. Hon tar hänsyn till vem som ska ha en viss typ av mugg och vem som har specialkost. Både hon och hennes handledare Anette Arvidsson tycker att praktiken fungerar bra.
− Linda är social och bra på att ta hand om våra gäster. I vården är det värdefullt med en extra hand och någon som har tid att sitta ner och prata.
Anette Arvidsson hoppas att Linda Holmström ska få möjlighet till någon form av arbete eller praktik inom äldreomsorgen framöver.
− Vi måste ta tillvara människor som är viktiga resurser. Och ge alla chansen att hitta sin plats!
Från Skolverket: ”Entreprenöriella kompetenser och EU:s kompetensramverk”
Forskningsrapport om att få och behålla ett arbete för personer med intellektuell funktionsnedsättning: ”Att få och behålla ett arbete.” Forskarrapport 2024, Försäkringskassan
LÄS ÄVEN
Mer hands-on som spec i resursskolan
Lärarnas slutreplik: ”Övertygade om att Linnea håller med oss”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Debatt Dyslexi har fått en oväntat framträdande roll i den nya läroplansutredningen. Men inte på något positivt sätt, konstaterar Susanna Cederquist, lärare, författare och vinnare av Dyslexipriset.
Krönika ”Klassrummen var en plats där sociala skillnader kunde utjämnas och där klassresor möjliggjordes”, skriver ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om en 1990-talsskola som var bättre än många vill minnas.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.
Skolutveckling Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Fackböcker
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
Krönika Anne-Marie Körling har precis haft sin sista lektion med elever. Specialläraren Niclas Fohlin hyllar här sin största förebild.
Debatt ”Vi håller med Linnea Lindquist om att det är viktigt att lära barn att skilja på rätt och fel, men vi menar också att det spelar stor roll hur”, skriver lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin i en slutreplik i ”skamdebatten”.
Debatt Det handlar om ”pedagogiska knep och vår fingertoppskänsla”, svarar Linnea Lindquist, efter att lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin reagerat på hennes ledartext om att skriva in skambestraffning i skollagen.
Debatt ”Våra elever förtjänar att vara i en skola som präglas av lärande och utveckling, inte av rädsla och skam”, svarar lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin Expressens Linnea Lindquist.
Krönika ”Vi får tänka att för just det här barnet betyder det allt om jag kan hjälpa, och det får vara gott nog”, skriver specialpedagogen Eva Augustsson i sin nya krönika.
Mitt jobb Som en byggnadsställning – så beskriver Ida Simberg sin roll som specialpedagog inom resursskolan.
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik – huvudtemat denna gång är specialpedagogik inom vuxenutbildningen.
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger vad de anser om detta senaste utspel från skolministern – och om EHT i stort.
Krönika När eleven knäcker läskoden öppnar sig skolans och livets alla möjligheter. Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling, berättar om en milstolpe i karriären.
Fackböcker Ungas och lokalt engagerades röster om skolan – framfiltrerade via kvalitativa forskningsmetoder.
Fackböcker En metod för integration – integration av interkulturella perspektiv i skolverksamheten.
Fackböcker Psykologen Jenny Nordin Hertzberg har skrivit en guide för alla som arbetar eller lever med traumatiskt utsatta barn och unga.
Fackböcker Metoder och hjälpmedel för elever i anpassade skolformer.
Krönika Vi kan inte förminska skolan och debatten till att enbart handla om att kunna rabbla utantill, skriver Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling.
Fackböcker Heltäckande handbok för transinkludering i skolan – främjande, förebyggande och åtgärdande, med många praktiska exempel.
Krönika Efter många år som VFU-handledare och mentor åt nyutexade frågar sig specialläraren Niclas Fohlin – hur kunde lärarutbildningen tappa så mycket, så snabbt?