Krönika Barn med neuropsykiatriska funktionshinder är fortfarande marginaliserade i skolvardagen – men har blivit en maktfaktor på skolmarknaden, skriver specialläraren Mikael Vestman.
Allt i den svenska skolan är till salu. Prov genomförs i Exam.net. Lektionsmaterial och planeringar publiceras i Google Classroom. Uppsatser skrivs på Chromebooks. Tryckta läromedel har ersatts med dyra prenumerationstjänster från Gleerups, Natur & Kultur och Liber. Elever, vårdnadshavare och pedagoger sitter i knäet på multinationella företag som gör sitt absolut yttersta för att tjäna så mycket pengar som möjligt på den svenska skolan. Men än finns det pengar att tjäna!
- ”Vinn en föreläsning av världsberömda Connor McLaughlin! Anmäl dig senast på fredag! Skynda skynda skynda!”
- ”Är du i behov av akut hjälp och en snabb utredning? Ta hjälp av vår privata enhet! Anmäl intresse redan i dag!”
- ”Boka föreläsning redan idag på kaosfamiljen2000@gmail.com!”
- ”Vill du lära dig mer om att vara en supermamma till en kille med superkrafter? Köp min bok på länken nedan!”
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är inget undantag från regeln om att allt i skolan kan omsättas i stora pengar. Vad som började som en positiv kraft – allt populärare Instagramkonton där framför allt vårdnadshavare delar med sig av npf-familjevardagen med misslyckanden, missöden och framgångar – har med tiden fått mörkare sidor. När npf-influencers intervjuas i tv-soffor och medverkar i dokumentärer och poddar har de med automatik också skapat en marknad, som vänder sig till skolor, myndigheter, kommuner och framför allt andra föräldrar. Vem vill inte lära sig mer om den här gruppen av barn och unga? Vem vill inte bemöta dem bättre? Vem vill inte lära sig nya arbetssätt och nya arbetsmetoder?
Problemet är att de ska vara oberoende experter i en otroligt komplex diskussion och på samma gång sälja böcker, föreläsningar och utbildningar på en kommersiell marknad.
När jag söker på antagning.se, sökmotorn för att hitta kurser och utbildningar, så hittar jag endast en kommande kurs om autism samt endast en om adhd, i Stockholm respektive Jönköping. Två utbildningar i hela Sverige. Och tomrummet som universitet och lärosäten har skapat fylls nu av ett myller av mammor, pappor, familjer och pedagoger som vill dela med sig av sina erfarenheter … mot ett pris.
Men – är inte detta fantastiskt? Att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, denna så länge marginaliserade grupp, blivit en maktfaktor i skolans värld? Att nybyggda skolor NPF-säkras och byggs utifrån särskilda riktlinjer, att landets största tidningar genomför granskningar, intervjuer och debatter om synen på npf i skolan, att SVT och Sveriges Radio har dokumentärer, att det poddas om ämnet utan slut, att neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i skolan aldrig förr varit så diskuterat, debatterat och omskrivet. Och att det i debattens mitt står npf-influencers som den alltid tillgängliga expertrösten inifrån stormen, ett öra mot gatan, en sanningssägare … mot ett pris.
Det betyder att 1) barnen fortfarande marginalseras i skolvardagen, och 2) deras vuxna representanter på en och samma gång ska vara oberoende experter i en otroligt komplex diskussion samt sälja böcker, föreläsningar och utbildningar på en kommersiell skolmarknad.
Alla samlade erfarenheter kring elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är viktiga. Alla röster måste höjas kring den här elevgruppen, från föräldrar till pedagoger, från syskon till eleverna själva. Det här är en elevgrupp som ofta kommer i kläm, som kräver anpassningar, som stökar och bökar och vägrar passa in i den svenska skolans pepparkaksform. Men förvaltas dessa erfarenheter verkligen bäst bakom en betalvägg?
I Sveriges höjs röster mot att friskolor inte ska kunna plocka ut miljoner i vinster och gömma på något bankkonto i Schweiz. En överväldigande majoritet önskar ändra detta och sätta ett stopp för vinstintresse i skolan. Jag vill ha ett stopp för vinstintresse kring barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Enskilda personer ska inte mångla ut sina varor och tjänster till höger och vänster, till skolor och pedagoger som inte vill göra annat än rätt. Ut ur mitt tempel.
LÄS ÄVEN
Panelen: Hur fungerar din dialog med vårdnadshavare?
Vestman: ”Eleverna som behöver skolan mest behöver den på sommaren också”
Forskaren bakom ”Från mäta till möta”: Bedömningar på fel spår