Idrottslärarnas insats är avgörande för att forma framtiden för varje elev. Genom att lära ut vikten av hälsa och levnadsvanor bidrar de inte bara till elevernas fysiska välbefinnande, utan också till deras personliga utveckling, skriver idrottsläraren Ara Sarkisian.

Idrottslärare bidrar på ett värdefullt sätt till skolans gemenskap. Deras förmåga att engagera och nå ut till varje elev gör dem till en ovärderlig del av skolans samhälle. I idrottshallen, där energi och skratt blandas, skapas en unik miljö där relationer kan blomstra och eleverna får möjlighet att visa sina talanger. Idrottslärarna bidrar således till att forma en atmosfär av samhörighet och gemenskap, vilket är avgörande för elevernas utveckling och välmående.

Det är dock viktigt att erkänna att inte alla skolor har förmånen att ha flera idrottslärare. Många skolor står inför utmaningen att endast ha en, vilket kan leda till en känsla av isolering när det kommer till att utbyta idéer och pedagogiska metoder. Idrottslärarna, som ofta arbetar ensamma på skolor runt om i Sverige, kan ibland känna att de är lite som egen företagare i skolan. I sådana fall kan det kännas ensamt att navigera i undervisningen. Även om jag har möjlighet att bolla idéer med idrottslärare från närliggande skolor, är det ändå viktigt för mig att skapa en öppen dialog med mina elever och involvera dem aktivt i lärprocessen.

Genom att involvera eleverna i planeringen av idrottsaktiviteter och lektioner kan de få en känsla av delaktighet och ansvar. Genom att låta eleverna komma med egna förslag på lekar, övningar och teman kan de känna att deras åsikter värderas och att de har en aktiv roll i sin egen lärandeprocess. Detta ökar inte bara deras engagemang utan ger också mig som idrottslärare nya perspektiv och insikter. Genom att låta eleverna dela med sig av sina intressen och erfarenheter kan lektionerna bli mer relevanta och anpassade, vilket stärker gemenskapen och förtroendet mellan lärare och elever. 

Ovärderliga relationer

Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga och ofta djupt betydelsefulla. De fungerar som mentorer och förebilder, och blir ibland den enda vuxna person som en elev verkligen känner att de kan lita på. I en tid präglad av osäkerhet och identitetssökande erbjuder dessa lärare en trygg punkt i tillvaron. Genom att skapa en stödjande och uppmuntrande miljö där eleverna uppmuntras att uttrycka sina tankar och känslor, hjälper idrottslärarna sina elever att bygga självkänsla och mod att pröva sina gränser.

Dessutom har idrottslärarna en central roll i att främja både fysisk och mental hälsa. De lär eleverna vikten av att ta hand om sina kroppar och att inse att en god hälsa är grunden för all lärande och utveckling. Genom att fokusera på hälsa och levnadsvanor ger de eleverna verktyg för att göra medvetna val som påverkar deras liv positivt. Att involvera eleverna i diskussioner kring hälsa, kost och träning gör att de känner sig mer ansvariga för sina egna val och livsstilar. Utan en stark hälsa spelar ingen annan kunskap någon roll; vi måste kunna vårda oss själva för att växa och lära.

Jag har även förmånen att arbeta under en rektor som är mycket involverad i ämnet idrott och hälsa. Denne kan vägleda mig kring olika frågor och ger ett värdefullt stöd. Även om nyexaminerade lärare får en mentor, anser jag att rektorn bör ha stor insikt i ämnet och erbjuda omfattande stöd, vilket är avgörande för att skapa en stabil grund för lärarna och eleverna.

Formar framtiden för eleverna

Genom att skapa en trygg och inkluderande miljö uppmuntrar idrottslärarna till samarbete, respekt och ömsesidig förståelse. De lär eleverna värdet av fair play, både på och utanför idrottsarenan. Att eleverna får möjlighet att leda aktiviteter eller träna yngre kamrater kan också stärka deras känsla av ansvar och gemenskap. Dessa värderingar går långt bortom ämnets värld och genomsyrar klassrummen och samhället i stort.

Idrottslärarnas insats är avgörande för att forma framtiden för varje elev. Genom att lära ut vikten av hälsa och levnadsvanor bidrar de inte bara till elevernas fysiska välbefinnande, utan också till deras personliga utveckling. Genom att involvera eleverna i både undervisningen och beslutsfattandet skapas en mer inkluderande och inspirerande lärandemiljö som gynnar alla. I en värld som ofta kan kännas splittrad, påminner dessa lärare oss om betydelsen av att främja en aktiv livsstil och att ta hand om vår hälsa, något som ger eleverna verktyg för att möta livets utmaningar.

Ara Sarkisian är idrottslärare på Uppsävjaskolan i Uppsala kommun

LÄS ÄVEN

Idrottsläraren om övningen som gör alla elever aktiva

Idrottsläraren om flickornas kraftigt försämrade betyg

Skytte: Avdigitalisera idrott och hälsa i skolan

Debatt: Prioritera grundmotoriken i undervisningen