Det är viktigt att påminna våra elever om att motgångar är en naturlig del av livet. Ingen lyckas alltid, och det är helt okej, skriver idrottsläraren.

I vår idrottshall är motgångar en del av resan. Oavsett om det handlar om att misslyckas med en övning, en aktivitet eller en station, är det viktigt att förstå att dessa stunder av motgång är lika värdefulla som de framgångar vi strävar efter. Att lära sig hantera motgångar är en livskunskap som går långt bortom idrottens värld och förbereder oss för framtida utmaningar. Här har eleverna en central roll.

Ett exempel på detta är när vi i redskapsgymnastiken sätter upp en station med moment i ringarna, där eleverna ska utföra en dykning framåt. Denna övning kan vara ganska utmanande, särskilt för låg- och mellanstadieelever som kanske prövar den för första gången. Momentet kräver en kombination av styrka, teknik och mod för att kunna genomföra det korrekt. Många elever kämpar med att få till rätt rörelse och kan känna sig osäkra när de försöker genomföra dykningen.

”Vilka delar gick bra?”

Innan lektionen avslutas är det därför väldigt viktigt att lyfta fram detta moment och diskutera hur vi kan tänka kring misslyckande. Vi samlar alla elever för en gemensam reflektion kring dykningen framåt. Vi diskuterar vad som gjorde övningen svår. Vad kände ni när ni försökte? Vilka delar av momentet gick bra, även om ni inte lyckades helt? Genom att lyfta fram deras insikter och känslor skapar vi en trygg miljö där alla kan dela med sig av sina erfarenheter. Det blir en chans för eleverna att se att de inte är ensamma i sina utmaningar och att det är okej att misslyckas.

Det är också viktigt att påminna våra elever om att motgångar är en naturlig del av livet. Ingen lyckas alltid, och det är helt okej. När vi misslyckas i idrott lär vi oss att dessa erfarenheter inte bara är relevanta här och nu, utan också i andra aspekter av livet. Att hantera motgångar är en värdefull färdighet som kommer att hjälpa dem i framtiden, oavsett om det handlar om skolan eller andra utmaningar. Genom att lägga sin energi på att reflektera över vad som gick fel och hur man kan utvecklas, får eleverna verktyg för att klara av liknande situationer i framtiden.

Genom att skapa en kultur av elevinflytande kan vi också stärka gemenskapen i klassen. När vi går igenom tuffa stunder tillsammans – som att misslyckas med en övning – kan eleverna stötta varandra och bygga starkare band. Kaptenerna och andra ledare i klassen kan spela en viktig roll här, genom att vara förebilder som visar hur man hanterar motgångar på ett konstruktivt sätt. Genom att uppmuntra sina klasskamrater att inte ge upp och att fortsätta kämpa, kan de bidra till en positiv och stödjande atmosfär.

”Inte något att skämmas för”

Att diskutera motgångar öppet kan också lära våra elever om resiliens – förmågan att återhämta sig efter motgångar. Genom att involvera dem i reflektionsövningar där de får dela med sig av sina erfarenheter, kan vi ge dem ett inflytande över hur de hanterar svårigheter. Detta kan vara en kraftfull påminnelse om att vi alla kämpar och att vi kan lära av varandra.

I slutändan handlar det om att skapa en miljö där motgångar inte är något att skämmas för, utan snarare en del av vår gemensamma resa. När vi lär oss att hantera motgångar tillsammans kan vi forma en starkare och mer resilient grupp. Det är i dessa stunder av utmaning som vi verkligen kan växa, både som individer och som lag.

Genom att omfamna motgångar och se dem som en del av vår utveckling kan vi bygga en kultur av stöd och förståelse. Tillsammans visar vi våra elever att det är okej att falla, så länge vi reser oss igen och fortsätter framåt. I idrott och i livet handlar det inte bara om hur vi faller, utan om hur vi reser oss upp och lär oss av våra erfarenheter. Låt oss arbeta tillsammans för att skapa en miljö där varje motgång blir en chans att växa och där varje elevs insats värderas och bidrar till vår gemensamma framgång.

Ara Sarkisian är idrottslärare på Uppsävjaskolan i Uppsala kommun.

LÄS ÄVEN

Elevkaptener svetsar ihop klassen

Sarkisian: Idrottslärare har en avgörande roll för elevernas framtid

Idrottsläraren om övningen som gör alla elever aktiva

Debatt: Vi idrottslärare blir slängda under bussen

Debatt: Bristen på badvakter skapar problem för idrottslärare